Gå direkt till textinnehållet

Tillväxtverket dröjde fyra månader med överklagande

JO riktar allvarlig kritik mot Tillväxtverket för att ha dröjt för länge med att lämna överklaganden vidare till förvaltningsrätten och för långsam handläggning av ärenden om stöd vid korttidsarbete.

Idag berättar Journalisten hur Tillväxtverket mötte två SVT-reportrar med ”ett slags livgarde” som omgav ledningen när de granskade myndigheten, anser reportrarna.

Nu riktar JO allvarlig kritik mot Tillväxtverket för att ha dröjt för länge med att lämna överklaganden vidare till förvaltningsrätten. Myndigheten får också kritik för långsam handläggning av ärenden om stöd vid korttidsarbete, skriver JO i ett pressmeddelande.

JO har fått in många anmälningar från företag om att Tillväxtverket dels inte har handlagt ärenden om stöd vid korttidsarbete tillräckligt skyndsamt, dels inte har överlämnat överklaganden till högre instans inom en rimlig tid.

Annons Annons

Det ska inte ta mer än en vecka för en myndighet att skicka ett överklagande vidare, men Tillväxtverket har dröjt med att överlämna ärenden i upp till fyra månader.

– Det ska finnas välfungerade rutiner så att överklaganden alltid hanteras med den skyndsamhet som krävs. Detta är en grundläggande förutsättning för att en klagande ska kunna få sitt överklagande prövat inom rimlig tid. De aktuella klagomålen tyder på att sådana rutiner saknats. Det som nu skett är fullkomligt oacceptabelt, säger chefs-JO Erik Nymansson i en kommentar.

JO har också tidigare riktat kritik mot Tillväxtverket när det gäller långa handläggningstider i ärenden om stöd vid korttidsarbete. 

Tillväxtverket förklarar bristerna med att det har varit en stor mängd ansökningar under pandemin och att det var ett helt nytt stöd som myndigheten skulle hantera.

– Tillväxtverket har enligt min mening inte anfört några godtagbara skäl till fördröjningen i de aktuella fallen. Myndigheten förtjänar kritik för den långsamma handläggningen, menar chefs-JO Erik Nymansson.

Fler avsnitt
Fler videos