Gå direkt till textinnehållet
Martin Schori: ”Vi gjorde en jättebra intervju.”
Foto: Tor Johnsson

Kvällstidningsbråk om TV4s SD-granskning

Aftonbladet blev ett redskap för SDs skademinimering inför Kalla faktas wallraff om SDs ”trollfabrik”. Det menar Expressens Karin Olsson. Aftonbladets Martin Schori försvarar publiceringen.

I en granskning som publiceras med start den 7 maj har TV4s program Kalla fakta infiltrerat Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Enligt Kalla fakta ska programmet avslöja hur partiet gör för att manipulera unga väljares åsikter. I det klipp som publicerats hörs ordet ”trollfabrik” användas av en anställd om vad kommunikationsavdelningens sociala medier-konton kallas internt.

Samtidigt publicerade Aftonbladet igår en längre intervju med SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein, med rubriken ”Efter Riks – Så ska SD:s nya mediesatsning bli en valvinnare”. Wallerstein berättar om partiets satsning på influencers på Tiktok.

Tajmingen är för osannolik för att vara en slump, är slutsatsen från Expressens biträdande chefredaktör Karin Olsson.

Annons Annons

”Skämmigt att ha blivit ett redskap för SD:s krishantering inför Kalla faktas wallraff”, skriver Karin Olsson på X om Aftonbladets reportage.

”Det här är SD:s moteld. De försöker att mildra det avslöjande som vi faktiskt har”, säger Kalla faktas ansvariga utgivare Fredrick Malmberg till Expressen.

– Det är otroligt utstuderat hur SD vill framställa sig i Aftonbladet, de använder till och med ordet ”trollarmé”. De vill ta udden av det som ska komma i Kalla fakta. Det är helt uppenbart ett försök till skademinimering. Det måste vara väldigt plågsamt för Aftonbladet att ha blivit ett redskap på det sättet, säger Karin Olsson till Journalisten.

Aftonbladets ställföreträdande utgivare Martin Schori säger att Aftonbladet inte kände till Kalla faktas kommande publicering när intervjun med Wallerstein gjordes.

När ni nu känner till den – hur ser du på er artikel i det ljuset?

– Vi gjorde en jättebra intervju med Wallerstein, vi ställde kritiska frågor, den hade ett nyhetsvärde. Det var inga konstigheter, säger Martin Schori.

Ordet ”trollarmé” nämns av honom, den kommer veckan före en granskning av SDs kommunikationsavdelning. Känner du en oro för att ni ändå blivit ett redskap?

– Alla politiska partier försöker hela tiden påverka medier, speciellt nu när vi går in i en valrörelse. Jag har sett spekulationerna om att det här skulle vara ett försök till skademinimering. Om det är så, tror jag att det är en dålig taktik. Det här kommer leda till att Kalla faktas reportage kommer att få mer uppmärksamhet. Det kommer inte heller hindra oss från att uppmärksamma saker från Kalla faktas reportage, om det har nyhetsvärde.

Expressens Karin Olsson håller med om att politiker alltid har intressen när de kontaktar medier.

– Det kan medier ibland använda. Men här blir det inte lyckat, säger hon.

Hur skyddar man sig från att bli ett redskap för politiska partier?

– Det gäller att vara på alerten hela tiden. Ställa sig frågan: i vilket syfte får vi tillgång just precis nu? Det är sannerligen inte lätt, det är ju omöjligt för Aftonbladet att veta att TV4 har ett stort avslöjande på gång. Att fullt ut skydda sig från den här typen av otroligt utstuderad skademinimering från ett parti, det är inte helt lätt, säger Karin Olsson.

TV4s nyhetschef Fredrick Malmberg vill inte kommentera saken ytterligare innan Kalla fakta hunnit publicera. Granskningen kommer att sändas i två avsnitt, den 7 och 14 maj.

Sverigedemokraternas presschef Oskar Cavalli-Björkman skriver i en kommentar till Journalisten att Sverigedemokraterna gör en mängd intervjuer i olika frågor:

”När ett intresse för en specifik fråga dyker upp så är det naturligt för oss att prata om den. Att det skulle röra sig om någon form av skademinimering från vårt håll stämmer inte.”

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos