Gå direkt till textinnehållet

Opulens slutar publicera på Facebook

Opulens, ett kultur- och samhällsmagasin på nätet, har bestämt sig för att sluta publicera på Facebook.

– Vi ser ingen anledning att göra det längre, säger Stefan Bergmark, chefredaktör. Sedan Facebook ändrade algoritmerna som styr flödet har det blivit mindre meningsfullt att lägga pengar på marknadsföring den vägen.

De märkte redan i höstas att det inte gav någon ökad synlighet när de ökade marknadsföringen.

– Efter årsskiftet blev det offentligt att de hade ändrat algoritmerna.

Vill ni uppnå något särskilt med beslutet?

– Det är inte tänkt som en protest på det viset utan är främst en ekonomisk fråga, men om fler hänger på är det väl bra. Brasiliens största dagstidning Folha de São Paulo, som har 5,9 miljoner följare på Facebook, har också beslutat att sluta publicera artiklar på Facebook. Vad jag förstår har Facebooks aktier sjunkit efter att de offentliggjorde ändringen.

Opulens startade i början av 2017. De är fyra personer som arbetar med magasinet. I början lade de ut allt, fem artiklar per dag. Efter ett tag minskade de ner till två om dagen, de mer klickvänliga artiklarna.

– Vi har fått några reaktioner på beslutet av folk som tycker att det är synd. Men våra följare får istället prenumerera gratis på våra nyhetsbrev som kommer fem dagar i veckan, säger Stefan Bergmark.

De funderar också på att börja med modererade kommentarfält på sajten.

– Folk kan vilja kommentera exempelvis debattartiklar och vi diskuterar just nu hur vi ska lösa det på bästa sätt.

Han säger att Facebook varit en viktig plattform för magasin och tidskrifter, men att han tycker det verkar som dagspress lägger mindre och mindre tid på Facebookpubliceringar.

Hur länge gäller det här, för alltid eller…?

– Vi kör några veckor och utvärderar efter det. Sedan får vi se, säger Stefan Bergmark.

Fler avsnitt