Gå direkt till textinnehållet

Reklamköpen i dagspressen fortsätter minska

Medieinvesteringarna ligger fortsatt 20 procent lägre än ett normalår. Reklamköpen under årets första kvartal är nere på 2013 års nivåer.

Tappet för årets tre första månader är 8,9 procent jämfört med samma kvartal 2020. Det visar statistik från Sveriges Mediebyråer som varje månad sammanställer hur mycket reklampengar som investerats i medier, via sina medlemsföretag.

Siffrorna för mars visar visserligen en svag tillväxt på 0,5 procent. Men jämförelsemånaden är mars 2020, då reklamköpen dök under coronapandemins inledning.

Sex mediekategorier uppvisar en positiv tillväxt i mars: sociala medier, online display, online video, dagspress kväll, fackpress och tv.

Annons Annons

Dagspressen tappade stort även i mars 2021: minus 28 procent för landsortspressen och minus 24 procent för storstadspressen.

Fler avsnitt
Fler videos