Gå direkt till textinnehållet

Feststämning när Schibsted återvänder till jobbet

Schibsted bjuder återvändarna på frukost, bullar, smoothies – och hejarklack hela veckan. Svenska Dagbladets redaktion har byggts om under pandemin för att svara på de nya önskemålen om hybridarbete. 80 procent av Schibsteds anställda vill fortsätta att jobba hemifrån delar av arbetstiden, visar en intern undersökning.

Musiken hörs på flera kvarters håll från Schibstedhuset och ekar över centralstationens perronger nedanför. En hejarklack sjunger med i musiken.

”Välkommen tillbaka, Eric!” ropar en av dem när Aftonbladets biträdande kulturchef Eric Rosén kommer gående på den blå mattan på väg till entrén. Flera av återvändarna får personliga välkomsthälsningar från den färgglada hejarklacken. 

Anna Careborg, Svenska Dagbladets chefredaktör med frukostpåse och juice framför Schibsteds fotobackdrop utanför huset. Foto: Jonas Eng

Annons Annons

Klockan är halv nio på morgonen tisdagen den 5 oktober 2021 och det är andra dagen i Schibsteds ”återvändarvecka”. Varje morgon vid sjusnåret kör musiken igång vid entrén och de som kommer tillbaka till kontoret får en frukostpåse och juice. Klockan 10 bjuder företaget på smoothies och klockan 14 är det dags för kanelbulle.

– Vi vet att det är ungefär vid de tidpunkterna som folk har nallat i skåpen hemma, så vi vill få en smidig övergång till att arbeta på kontoret igen, säger Johan Lindbladh, kommunikationsansvarig på Schibsted.

Utanför entrén har ett gäng samlats och hälsar på kollegor. Några återses för första gången sedan de första covidrestriktionerna infördes för 1,5 år sedan. Det är många leenden.

Svenska Dagbladets chefredaktör Anna Careborg kan inte dölja sin glädje över att redaktionen börjar återvända.

– Det här är fantastiskt, ropar hon över musiken.

(Se och hör klipp från Schibsteds välkomstkommitté på Journalistens Instagramkonto.)

Avstånden mellan arbetsplatserna har utökats på SvD. Tina Harr, Stina Cederholm och Greta Hansson Vikström jobbar på SvD Junior. Foto: Jonas Eng

Inne på redaktionen är det luftigt. Svenska Dagbladet har byggt om under pandemin och inför nu en aktivitetsbaserad arbetsplats med bibliotek, tysta burar, soffor, många mötesplatser i öppna ytor och färre arbetsbord.

– Vi är inte riktigt klara, vi ska sätta tidningens prägel på lokalerna också. Just nu är det ganska kalt, säger Anna Careborg när hon visar oss runt på redaktionen.

Hon och en liten kärntrupp runt desken har arbetat från redaktionen under hela pandemin, men alla andra har jobbat hemifrån. Redaktionen har fungerat väl, men redaktionskänslan har varit som bortblåst.

En ”tyst bur” inne på SvDs redaktion. Foto: Jonas Eng

– Detta att träffas vid kaffemaskinen och snacka lite, att man fyller i varandras meningar och har ett utbyte på ett kreativt möte, det har nog alla saknat. Att inte kunna träffas efter att ”Onis” dog förra året, det var outhärdligt. Och vi kunde inte fira tillsammans när vi blev Årets dagstidning i våras – vi var ett tiotal personer som försökte få någon sorts feststämning inne på redaktionen. Vi har inte kunnat samlas för att sörja eller glädjas, säger Anna Careborg.

Tomas ”Onis” Oneborg, fotograf på Svenska Dagbladet, avled tidigt under pandemin, i slutet av mars 2020. Hans död kom som en chock på redaktionen och på Schibsted; pandemin hamnade plötsligt nära och blev ”på riktigt” för många kollegor. Schibsted var en av de första företagen i Stockholm att skicka hem folk – och tog bort sjukkarensdagen innan regeringsbeslutet om indraget karensavdrag kom.

– Hans död påverkade oss alla. Det kan nog ha bidragit till att vi var så snabba med att vidta åtgärder, säger Johan Lindbladh.

– Jag känner faktiskt lite stolthet när jag tänker tillbaka på hur vi arbetade med att minska smittspridningen och samtidigt försöka få en bra arbetsmiljö för alla anställda. Karensdagen ströks, vi gav alla en extra semesterdag i vintras och vi har sett till att alla kunnat beställa utrustning till hemkontoret.

Johan Lindbladh, kommunikationsansvarig på Schibsted. Foto: Jonas Eng

Hemarbetet är inte slut på Schibsted bara för att personalen är välkomna tillbaka till arbetsplatsen. I en intern undersökning har 80 procent svarat att de vill blanda arbete från kontoret med hemarbete efter pandemin.

Lite senare i oktober lanseras en intern portal för hemmakontorsstöd och alla anställda får ett visst belopp per år för att handla utrustning till hemmakontoret. Under sex månader ska det nya ”hybridarbetet” testas och sedan utvärderas.

– Det är bara att inse att hemmet är en del av arbetsplatsen nu. Vi ska lyssna på alla individuella behov, men vi arbetar efter principen ”teamet först” – det vill säga att det viktigaste är att arbetsgrupperna, teamen, fungerar väl, säger Johan Lindbladh.

Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Ahlquist på läktaren i det nya stora mötesrummet mitt på redaktionen. Foto: Jonas Eng

Hur kommer arbetet att se ut på Svenska Dagbladet och Aftonbladet efter pandemin? Ingen vet riktigt.

– Nu ska vi ta det bästa från att arbeta inne på redaktionen och det bästa med att arbeta på distans och försöka hitta nya arbetssätt. Vi testar oss fram, säger Anna Careborg.

SvDs redaktionschef Martin Ahlquist beskriver det som att anlägga en engelsk park:

– Man börjar med att lägga gräsmatta överallt, sen kollar man var folk går och så anlägger man grusvägar där. Vi försöker anpassa oss efter hur folk beter sig i stället för att bestämma i förväg hur arbetet ska bedrivas. Alla företag har tvingats genomföra ett stort socialantropologiskt experiment under pandemin. Vi har lärt oss saker av det, säger Martin Ahlquist.

Fler avsnitt
Fler videos