Gå direkt till textinnehållet

Osäkert läge kring Googles krav – kan kosta miljarder för mediehusen

Google har hotat att stoppa annonspengarna till mediehusen från plattformen Doubleklick, om mediehusen inte delar med sig av vissa av användarnas personuppgifter. Mediehus som Schibsted och Bonnier är kritiska och har skrivit ett brev till Google tillsammans med 4 000 andra publicister där de kräver svar, men techjätten nekar till att de frågar efter några utökade rättigheter till användardata.

Techsajten Breakit har tidigare rapporterat att i samband med att den nya datskyddsförordningen, GDPR, träder i kraft den 25 maj så ställer Google ett ultimatum till svenska och europeiska mediebolag.

Google vill ta del av vissa personuppgifter som mediehusen har om sina användare, annars blir det inga annonspengar från deras plattform Doubleclick.

Doubleklick hanterar så kallade programmatiska annonser, som automatiserar annonsköp, en teknik som kan ersätta den gamla ordningen där annonser såldes manuellt. Enligt Breakit omsätter den här typen av annonser cirka 2,2 miljarder kronor (2017) och Googles plattform Doubleclick står för runt hälften av dessa annonser.

Googles krav har lett till att 4 000 europeiska publicister har gått ihop och skrivit ett brev till Google där de kräver svar på en rad frågor, enligt en annan artikel på Breakit. Bland dessa finns bland annat svenska jättar som Bonnier och Schibsted.

Med bara åtta dagar kvar tills GDPR-lagarna träder i kraft, och Googles krav ska genomföras, har Journalisten bland annat varit i kontakt med Bonnier Broadcastings presschef Magnus Törnblom, som inte känner till att de skulle ha fått något svar på brevet. Törnblom hänvisar bland annat till en tweet från Jason Kint, VD för Digital content next, som är en av de som undertecknat brevet till Google.

David Salsbäck, kommunikationsdirektör på Bonnier AB, var så sent som i förra veckan kritisk till Googles krav.

“Grundproblemet är att Google går ut och kräver att våra bolag och andra publicister inhämtar samtycke från sina kunder för Googles räkning. Och de vill att vi gör det utan att veta exakt vad datan ska användas till och att vi utan insyn ska stå som garant för att deras behandling av personuppgifter. Det sätter oss i en väldigt märklig sits”, sa han då till Breakit.

För Journalisten berättar David Salsbäck att det pågår samtal om vad som kan komma att ske den 25 maj.

– Inom Bonnier så drivs det arbetet inte primärt centralt, utan ute i bolagen, menar Salsbäck, och hänvisar vidare frågor till Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker.

Schibsted menar att för dem är det viktigt att de som oberoende utgivare beslutar hur deras användares data behandlas.

"Vi tror att branschlösningar är bäst för alla parter, både konsumenterna och industrin själv. Vi vill ha dialog, även med Google, och arbeta tillsammans för att hitta sådana lösningar", skriver Ingvild Naess, Group privacy officer, och ansvarig över gruppsekretess inom Schibsted, i ett mejl till Journalisten.

Google Sveriges talesperson Farshad Shadloo säger dock att tolkningen som gjorts kring de nya kraven är felaktig.

"Vi har alltid bett publicister om samtycke från användare för användning av våra annonsverkyg på deras sajter, och nu uppdaterar vi helt enkelt det kravet – helt i linje med GDPR. Eftersom vi tar beslut kring databearbetning för att hjälpa publicister att optimera annonsintäkter, kommer vi att fungera som en kontrollinstans i förhållande till våra publicist-produkter, i linje med de krav som GDPR ställer. Det innebär inte några utökade rättigheter till deras data", skriver Shadloo i ett mejl till Journalisten.

De båda parterna har alltså allt annat än samma syn på saken. Det är fortsatt oklart kring vad som händer med pengarna från Doubleklick den 25 maj. Fortsättning lär följa.

Fler avsnitt