Gå direkt till textinnehållet

Eskilstuna-Kurirens förstasida skadade lokal krögare

Ett kritiskt citat från en fastighetsägare åsamkade en restaurangägare i Eskilstuna en oförsvarlig publicitetsskada.

Mediernas Etiknämnd (MEN) klandrar Eskilstuna-Kuriren för att ha brutit mot god publicistisk sed. I en artikel i oktober förra året fick vd:n för ett fastighetsbolag uttala sig om att en av fyra planerade restauranger i ett nytt restauranghus inte öppnat som planerat. Vd:n sade bland annat att ägaren ”gått under jorden strax innan öppning”, ”struntar i gällande avtal” och ”gjort sig oanträffbar”.

Den kritiserade mannen, som namngavs i artikeln, anmälde publiceringen. Han hade sålt företaget mer än en månad före publiceringen, påpekade han, och publiceringen skadade honom i hans yrke.

Tidningen pekade bland annat på ett stort allmänintresse samt att man sökt anmälaren i tio dagar före publiceringen. Han skrev i sms att han inte kunde kommentera, och upplystes om att tidningen ändå skulle publicera.

Allmänhetens Medieombudsman, MO, konstaterar att anmälaren namngavs i artikeln och att den innehöll negativa uppgifter om honom. Läste man artikeln inne i tidningen förstod man att de negativa omdömena om mannen kom från en missnöjd person som talat i egen sak (fastighetsägaren). Men på förstasidan fanns inte någon nyansering av påståendena. MO bedömer därför att Eskilstuna-Kuriren bör klandras.

”Intrycket av den missvisande presentationen på förstasidan har inte kompenserats av den ytterligare informationen i artikeln”, skriver MO i sitt beslut. MEN delar MOs bedömning.

Fler videos
Fler avsnitt