Gå direkt till textinnehållet

SVT ser över sin reklamsponsring

Sveriges Television ska se över sina rutiner efter att företaget fått kritik för otillåten reklam i program.

Förra året anklagades SVT för att vid flera tillfällen låtit företag få exponera sig i kanalen mot betalning. Exempelvis har SVT de senaste sju åren låtit Cirkus Maximum, som sänds under jul, fått betala runt 150 000 kronor för TV-inspelningen. Cirkus Maximum ser sin medverkan i SVT som reklam för cirkusen, enligt en granskning av SVT Kulturnyheterna.

I höstas anklagades dramaproduktionen "Midnattssol" för produktplacering och även sportserien "En klassiker" var i blåsväder, något som Journalisten tidigare skrivit om.

Nu ska SVT se över sina rutiner för vad som behöver förbättras.

Annons Annons

”Det har varit en del frågor kring det här under hösten och det har lett till att vi har satt igång en översyn av framförallt våra rutiner och processer kring det här. Om det finns behov, möjligen justera våra rutiner för att säkra att det här går till på rätt sätt”, säger Lena Glaser, programdirektör på SVT, till svt.se/kultur.

Fler avsnitt
Fler videos