Gå direkt till textinnehållet

Obs kvar – trots allt

Frågan är om Sveriges Radios debattprogram Obs under sina 50 år orsakat en sådan storm som när SR i oktober meddelade att det ska stöpas om till den 1 februari 2014.

En protestvåg slog emot P1s ledning, i synnerhet mot utbudsansvariga Nina Glans och kulturchefen Mattias Hermansson.

Kulturskribenter rasade mot att det klassiska programmet, ett av P1s starkaste varumärken (med eller utan utropstecken) skulle försvinna ur tablån.

Ett tidens tecken, menade kritikerna, att en av få återstående gläntor där det ges utrymme för eftertanke och reflektion inte längre får finnas. En eftergift för kravet på snabba och hårda puckar i klickmonstrens tid.
Fara för kulturskymning – eller storm i vattenglas?

Annons Annons

– Obs ska inte läggas ner, hävdar kategoriskt Nina Glans, utbudsansvarig på SR P1.

I stormens öga, på produktionsbolaget Umamis redaktion på Exercisgatan i Malmö, råder lugn. Pernilla Ståhl och Fredrik Pålsson, som producerat Obs de senaste åren, vet inte mycket om planerna för det nya programmet och om deras roll i det.

När de gjorde sitt pilotprogram för fyra år sedan byggde deras koncept på tre grundpelare. De ville att Obs skulle ägna sig åt:
– Internationella utblickar
– Introduktion av nya tankar och idéer
– Hellre reflekterande innehåll än personpolemik

I konceptet ingick även att man skulle tala med lyssnarna och ta tillvara deras tankar och idéer.

Sedan dess har explosionen i de sociala medierna inträffat, vilket kanske spelat en roll för höstens debatt.

Till grund för de förändringar av SRs program för kulturdebatt som planeras ligger en utredning som den tidigare kulturchefen Mattias Berg gjort. Medarbetarna på Umami har inte fått läsa utredningen, men enligt vad som framkommit ska där finnas önskemål om att Obs material ska nå ett större genomslag i den allmänna svenska debatten, inte minst i de sociala medierna.

– Vi är sedan länge aktiva på sociala medier, men jag tror att ett komplement till det, och som vinner mark nu, är det långsamma och genomtänkta, man ska inte vara så ängslig, säger Pernilla Ståhl.

– Vi är absolut inte emot sociala medier, säger Fredrik Pålsson. De har skapat en demokratisk revolution, men problemet är att de innehåller så mycket av felaktigheter och hätsk polemik och att där sprids så många rykten. Många trodde på idén om en medborgarjournalistik, men i de sociala medierna utgår man oftast från det som stått i de etablerade medierna.

Umamis inställning har varit att varje lyssnare också är en potentiell medverkande. De har många kontakter med lyssnare och tror att de lyckats nå en blandad publik, där finns åklagare, lärare, bönder.

Men de ser det inte som realistiskt att utgå från att SRs program är för alla Sveriges nio miljoner invånare. 170 000 personer lyssnar på Obs på FM. Man ska inte ta dem för givna. De kan försvinna.

Programmakarna Ståhl och Pålsson letar efter folk med olika bakgrund, Sverige och utland, land och stad. Obs hade tidigare en vänsterstämpel, men nu är fördelningen jämn mellan höger- och vänsterdebattörer, likaså fördelningen mellan kvinnor och män bland debattörerna.

De understryker att de inte är emot förändringar, men att de tror på ”slow radio” och på ett internationellt perspektiv. Obs kommer ofta sent in i den svenska debatten, men också ofta ”för tidigt” eftersom programmet tar upp utländska debatter och böcker som kanske tas upp i den svenska debatten långt senare.

Då och då råkar deras otrendiga inslag i stället bli väldigt tidiga och initiera ny debatt.

– Vi försöker se mönster i bollhavet och fråga oss vad som är viktigt, säger Fredrik Pålsson. Att det har gått tjugo år sedan krigsförbrytartribunalen för forna Jugoslavien upprättades låter först kanske inte så intressant, men går man djupare in i ämnet så finns där en jätteviktig diskussion kring olika idéer om hur rättvisa förhåller sig till försoning.

De omstöpta debattformaten är beställda av utbudsansvariga Nina Glans. Av Obs nya budget bidrar SR Kultur med 15 procent och SR Malmö, som är huvudproducent, med 85 procent.

Enligt Nina Glans är syftet med förändringen att utveckla och förstärka kulturdebatten. Obs kommer att sända fyra gånger 15 minuter i veckan i stället för som nu fem. En gång i veckan sänds ett 45 minuter långt debattprogram.

Hon förklarar att tanken är att Obs ska knytas närmare SRs kulturredaktion, bland annat för att Kulturnytt på morgonen inte ska missa att uppmärksamma viktiga ämnen som Obs tagit upp. Meningen är att mer samarbete och bättre kommunikation ska underlätta för det.

– Vi på SR är stolta över våra fördjupande program, som Obs och Filosofiska rummet. Men vi vill att fler ska ta del av dem. Det här gäller inte bara kulturen utan hela utbudet, vi behöver nya idéer och redaktionell utveckling. Genom bättre samarbete kan ett plus ett ibland bli tre.

Nina Glans menar att det är pub­likförakt att tro att bara några få har behållning av de fördjupande programmen.

– Jag är sorgsen över att vårt interna arbete vantolkats.

Kanske beror det på medielogiken, menar hon, har någon i medierna påstått något är det svårt att dementera.

Även kulturchefen Mattias Hermansson tillbakavisar bestämt påståenden om att SR vill ersätta det intellektuellt präglade Obs med ytligare och klatschigare program som ger snabb respons i sociala medier.
Han har bemött kritiken i olika medier. Med lite distans till den första upprörda reaktionen säger han sig förstå att det finns en oro över mediernas utveckling.

– Som så ofta är det lätt att samlas kring en liten symbol. Men det är synd att det drogs så snabba slutsatser om vilka förändringar vi vill göra.

Enligt Mattias Hermansson behöver SR kultur knyta ihop och samordna sina olika program och resurser.

Men, understryker han, de essäartade inslagen som kännetecknat Obs kommer att finnas kvar även i fortsättningen. Troligen finns namnet Obs med i någon ny variant även efter 1 februari 2014.

Däremot läggs det direktsända debattprogrammet Nya vågen ner, programmet som lanserar sig med devisen ”Hårda smockor och subtila tjuvnyp. Politik, etik och smakkrockar”. Mattias Hermansson vill ersätta det med ett 45 minuter långt program på onsdagar med ett mera analyserande och eftersinnande innehåll.

Mattias Hermansson ser – apropå talet om klickjournalistik – gärna att SRs debattprogram får genomslag på sociala medier och andra nya plattformar.

– Men vi vill absolut inte ha mer av sensationalistiska inslag i våra program.

Anne Sseruwagi, kanalchef på SR Malmö, tror att Umami även efter sista januari är inblandade i produktionen av Obs.

– Vi siktar på det. Förhandlingar pågår. Umami blir troligen med på något sätt, men i vilken omfattning eller form är inte klart.

Pernilla Ståhl och Fredrik Pålsson på Umami vågar ännu inte ta något för givet. De blev i början av december tillfrågade om att vara med och utveckla det nya programmet, som ska göras inifrån SR, men har i skrivande stund inte fått några kontrakt vad gäller det nya OBS.

– Vi har ett kontrakt som går ut vid årsskiftet, men som är förlängt till den 1 februari. Vårt produktionsbolag kommer att göra andra saker framöver. Vi är övertygade om att det finns en marknad för det vi kallar slow-radio.

Fler avsnitt
Fler videos