Gå direkt till textinnehållet

NWT går bäst i dagspressen

Dagspressen har det extra tufft i mediebranschen men där finns också vinnare, visar en rapport från Myndigheten för radio och TV. Exempelvis Nya Wermlands-Tidningen (NWT) som är landets mest lönsamma tidningskoncern med en vinstmarginal på 24 procent.

Myndigheten för radio och TV har kommit med sin rapport Medieekonomi där Jonas Ohlson, fil doktor som jobbar för Nordicom, tittat på svensk mediemarknad. En uppgift som är tuff att få till eftersom en del av annons- och abonne­mangsintäkterna hamnar hos globala aktörer, menar Ohlson i rapporten.

Men det man kan se i boksluten för 2015 är att flera medieföretag har tvingats spara kraftigt. Samtidigt finns det fortfarande många lönsamma medieföretag i Sverige.

*Bonnier, det snart 180 år gamla familjefö­retaget, toppar listan över Sveriges största medieföretag. TV4 går bäst ekonomiskt medan C More går sämst. Omsättningen under 2015 uppgick till 26 miljarder, fördelade över ett femtontal nationella marknader. Tvåa på listan är musiktjänstföretaget Spotify, trea MTG som följs av Public service-företagen.

*Dagspressen är den bransch som drabbats hårdast av den nya konkur­renssituationen. Under 2015 föll de samlade branschintäkterna med 565 miljoner, eller 3,2 procent. Där kan man notera att de två kvällstid­ningarna Aftonbladet och Expressen svarade för omkring 55 procent av dagspressens samlade digitala annonsintäkter och fick som helhet cirka 70 procent av sina annons­intäkter från digitala kanaler. MittMedia, den lokaltidningskoncern som satsat mest på digital försäljning, hade under 2015 en digital annonsandel på 16 procent.

Av landets åtta största tidningskoncerner gick fem med vinst och tre med förlust. Bäst gick det för NWT-koncernen i Karlstad som under året befäste sin position som landets mest lön­samma tidningskoncern med en vinstmarginal efter finansiella poster på 24 procent.

Fler avsnitt