Gå direkt till textinnehållet

Youtube-kanaler ligger i träda

Ett fåtal medieföretag har egna kanaler på Youtube. Strategin varierar, visar Journalistens genomgång. Vissa lägger ut ett fåtal videoklipp, andra är mer aktiva och ser kanalen som ett sätt att sprida varumärket och nå nya mediekonsumenter.

Aftonbladet har valt att inte ha någon egen kanal på Youtube utan jobbar med rörliga bilder på den egna sajten. Konkurrenten Expressen lägger dagligen ut nya klipp på sin Youtube-kanal och är störst med 25 miljoner visade videoklipp sedan starten i oktober 2008 som även går att se på Expressen.se.

– Via Youtube når vi betydligt yngre tittare och fler tjejer än på vår egen kanal. Det finns även ett marknadsföringsvärde i att Expressen visar rörliga bilder på Youtube. Kanalen drar dessutom trafik till vår egen sajt, säger Anna Rastner, editionschef på ExpressenTV.

Sydsvenskan är också förhållandevis aktiv på sin kanal på Youtube. Den primära kanalen för videoinslag är dock en play-kanal. De videoklipp som Sydsvenskan lägger ut på Youtube ska ha en längre livslängd än dagliga händelser, som en brand i Malmö eller Lund.

Annons Annons

Videoreportern Bengt Arvidson konstaterar att det varierar kraftigt vilka klipp som får många tittare på Youtube. Han gjorde för några år sedan ett inslag om en puckelbollplan i Malmö, en fotbollsplan som har kullar och vars mål är skeva. På Sydsvenskans play-kanal hade 1 500 personer sett inslaget. På Youtube är det hittills 55 000.

– Sydsvenskan är vår primärkanal. Youtube fungerar som en hänvisning till dem som inte går in på Sydsvenskan.se, säger Bengt Arvidson.

Dagens Nyheter gjorde tidigare en satsning på en egen kanal på Youtube, men det senaste videoklippet är från april 2010. Enligt DNs webbchef Björn Hedensjö beror det på att Youtube-kanalen inte har prioriterats för att man har satsat på annan digital utveckling.

– Vi anser att det är viktigare att få webb-TV på vår egen sajt att fungera och att vi är bra på nyheter i mobilen, säger han.

Inte heller Norran är numera speciellt aktiv på sin kanal på Youtube, men vill bli bättre för att på så sätt locka in fler till tidningens hemsida. Corren har en kanal på Youtube där man sporadiskt lägger ut videoklipp.

– Vi ser hellre att folk besöker vår egen play-kanal, säger Anna Drott, nyhetschef på 24Corren.

Göteborgs-Posten har nyligen dragit igång en nysatsning på Youtube. Tidningen kommer främst att använda Youtube som ett sätt att skapa en dialog med läsarna/tittarna. De får lägga upp sina egna videoklipp på GPs Youtube-kanal.

Markus Pettersson, projektledare för läsarrelationer och sociala medier på GP, säger att Youtube är ett billigare alternativ än att bygga upp en egen lösning för att sända TV på webben.

Få tjänar några större summor på att ha en egen kanal på Youtube. Youtube säljer annonser på Expressens Youtube-kanal och intäkterna delas mellan tidningen och sökmotorföretaget Google, som äger Youtube. Exakt hur affärsavtalet ser ut är hemligt.

Sveriges Televisions aktivitet på Youtube-kanalen har varierat. SVT har sedan 2009 en kanal på Youtube med utvalda klipp från utbudet. Inför valet till EU-parlamentet 2009 gjorde SVT en satsning på Youtube som kompletterande plattform. Publiken fick bland annat skicka in frågor till politiker via Youtube och SVT publicerade sedan frågor och svar på SVT.se och på Youtube. Men public service-bolaget har aldrig haft som ambition att lägga ut hela program, utan endast enstaka videoklipp.

– Vi är intresserade av att exponera vårt utbud för målgrupper som inte regelbundet befinner sig på våra kanaler. Vi publicerar klipp så att personer blir intresserade av att söka sig till vårt play-utbud, säger Lena Glaser, chef för SVTi (interaktiv).

Hon påpekar att det är viktigt att finnas på Youtube, men att man måste hitta formerna för närvaron där.

– Vi utvärderar och ser över hur vi ska gå vidare. Kanske strukturen med en Youtube-kanal inte är den mest lämpade.

Inte heller TV4 har varit speciellt aktiv på sin kanal på Youtube och precis som SVT anser TV4 att en kanal på Youtube inte är det de vill satsa på i framtiden.

– Youtube är en intressant kanal för distribution av innehåll. Men den form vi nu har kommer inte att finnas kvar. För oss är det viktigt att ha kontroll över vilket innehåll som konsumeras för att kunna utveckla våra affärer i stort, inte enbart vår betalmodell, säger Cecilia Beck-Friis, direktör för digitala medier på TV4.

Några medieföretag som har kanaler på Youtube:

Dagens Nyheter
Kanalvisningar: 48 000
Totalt antal visningar: 1,6 miljoner
Prenumeranter: 761
Senaste uppladdning: 16 april 2010

Göteborgs-Posten
Kanalvisningar: 2 580
Totalt antal visningar: 140 000
Prenumeranter: 31
Senaste uppladdning: 17 oktober 2007

Sydsvenskan
Kanalvisningar: 8 700
Totalt antal visningar: 555 000
Prenumeranter    226
Senaste uppladdning: Kontinuerligt

Expressen
Kanalvisningar: 202 000
Totalt antal visningar: 25 miljoner
Prenumeranter: 3 600
Senaste uppladdning: Kontinuerligt

24Corren
Kanalvisningar: 1 170
Totalt antal visningar: 24 000
Prenumeranter: 11
Senaste uppladdning: 20 april 2010

Norran
Kanalvisningar: 3 000
Totalt antal visningar: 108 000
Prenumeranter: 74
Senaste uppladdning: 5 april 2011

Svenska Dagbladet
Kanalvisningar: 31 500
Totalt antal visningar: 905 000
Prenumeranter: 464
Senaste uppladdning: 26 maj 2011

TV4
Kanalvisningar: 248 000
Totalt antal visningar: 13,2 miljoner
Prenumeranter: 1 981
Senaste uppladdning: 21 februari 2011

SVT
Kanalvisningar: 271 000
Totalt antal visningar: 13,3 miljoner
Prenumeranter: 3 119
Senaste uppladdning: 16 september 2011

Fler avsnitt
Fler videos