Gå direkt till textinnehållet

Var femte varslas om uppsägning på Stampen

Under ett informationsmöte på eftermiddagen meddelade Stampen Medias vd Johan Hansson att över 100 tjänster behöver sparas in. ”Alla är chockade. Det är det största varslet jag har varit med om”, säger Gabriella Mohoff, ordförande i journalistklubben på GP. UPPDATERAD.

På tisdagseftermiddagen informerade vd Johan Hansson personalen om det tidigare aviserade sparpaketet.

– Vi kommer att varsla drygt 100 personer om uppsägning, och jag har informerat personalen att särskilt annonsavdelningen kommer att påverkas, säger Johan Hansson till Journalisten strax efter att mötet avslutats.

Hur många journalister kommer att beröras?
– Det kan jag inte svara på nu, men det är klart att alla avdelningar kommer att påverkas, även redaktionerna. Vi undersöker möjligheterna att spara på bland annat distribution och övriga kostnader, men lönerna utgör den absolut största kostnaden och ska vi spara behöver vi minska antalet tjänster.

Annons Annons

Varför berörs annonsavdelningen särskilt?
– Med det stora och snabba tapp på annonsförsäljningen som vi har sett nu under sommaren så är det naturligt att spara på annonsavdelningen.

Det är inte ovanligt att företag lägger väl tilltagna varsel och att det blir färre som sägs upp. Är detta ett väl tilltaget varsel?
– Utifrån förändringarna på annonsmarknaden och utifrån vad vi ser framöver är det här den kostnadsminskning vi behöver åstadkomma. De siffror vi ser nu för lokalpressen, ett annonstapp på över 30 procent i augusti, det är oerhört kraftigt och snabbt. Jag vet inget företag som skulle klara det utan att behöva vidta besparingar.

Kommer ni att gå ut med något erbjudande om avgångsvederlag?
– Nej, eftersom det handlar om så många tjänster kommer vi att behöva lägga ett varsel.

Hur mottogs beskedet av personalen?
– Det är självklart att det är en tryckt stämning. Men alla ser ju också det här marknadsläget och förstår att vi behöver spara. Vi ska ta oss igenom det här. Vi har upplevt lågkonjunturer förr.

Så du betraktar det som en konjunkturnedgång, inte en del i en strukturomvandling?
– Det här är en effekt av konjunkturen, som jag bedömer det. Att den digitala transformationen pågår och accelererar kan vi hantera, med bland annat digitala prenumerationsintäkter.

Gabriella Mohoff, ordförande i journalistklubben på Göteborgs-Posten, är ställd över omfattningen av sparpaketet.

– Det här är det största enskilda varslet jag har varit med om under mina år på GP. Vi hade ett medlemsmöte direkt efter vd-informationen och alla är chockade. Jag hade gissat på kanske 50, det här är dubbelt så stort. Jag har inte riktigt tagit in siffran, säger Gabriella Mohoff.

– Det är jättetråkigt och folk är förstås oroliga, men vi vet inte än hur det kommer att slå mot olika avdelningar. Vi har dessutom i grunden en ganska komplicerad företagsstruktur i Stampen med väldigt många driftställen så det är svårt att räkna på Las-listor.

Hur tycker du att arbetsgivaren har agerat?
– Jag kan inte se att de har gjort något fel. Nackdelen med att gå ut med information tidigt är att det skapar oro, fördelen är att alla vet läget. Jag tror att det var bra att man berättade, i stället för att planera besparingar i lönndom. Alla förstod ju att läget var illa och var redan oroliga.

Fler avsnitt
Fler videos