Gå direkt till textinnehållet

”Väl optimistiskt att blåsa faran över för dagspressen”

En allt starkare digital läsaraffär, ökande räckvidd och fina bokslut för 2020. Svensk dagspress har goda skäl till optimism  – men det är för tidigt att blåsa faran över. Det säger medieforskaren Jonas Ohlsson.

Imorgon offentliggörs upplage- och räckviddssiffrorna för 2020. De digitala upplagorna förväntas öka brett; enligt Tidningsutgivarna ökade morgontidningarnas digitala konsumentintäkter med 45 procent under förra året (medan annonsintäkterna minskade med 21 procent). Samtidigt visar många tidningsföretag rejäla vinster för året, bland dem Schibsted, Bonnier News Local och Stampen.

HD-Sydsvenskan gjorde en vinst på 63 miljoner kronor 2020.

Annons Annons

Är affärsmodellskrisen för branschen över nu? Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom, tycker att det är för tidigt att svara säkert på det:

– Alla tillgängliga indikatorer tyder på ett ordentligt skutt uppåt under 2020 när det gäller både räckvidd och betalningsvilja. Knäckfrågan är hur bestående detta är. Är det bara ett hack i kurvan eller har tidningarna etablerat sig på en högre nivå?

Hur stor del som är en coronaeffekt är svårt att avgöra?
– Ja, det är omöjligt att svara på. Man kan hoppas att pandemikrisen kom i rätt läge för dagspressen, som satsat rätt rejält på sina digitala produkter. Man har lärt sig bättre vad som säljer, användarupplevelserna har blivit bättre. På så vis är det bra att krisen kom nu och inte för tre år sedan. Då var nog branschen inte mogen för att ta det här språnget.

Det finns skäl att vara optimistisk, men att blåsa faran över är väl optimistiskt, menar Jonas Ohlsson. Han konstaterar att annonsintäkterna sjönk mer än vanligt under pandemiåret. Å andra sidan betyder det mindre idag än för tjugo år sedan.

– Användarintäkterna står idag för cirka 70 procent av morgonpressens intäkter. Före internet var det tvärtom, så det är en ganska radikal förändring i intäktsströmmar, säger Jonas Ohlsson.

– Men annonsraset antas fortsätta även 2021, liksom nedgången i tryckta abonnemang. Så om tidningarna vill ligga kvar på samma nivå måste man fortsätta öka antalet digitala abonnemang.

Ännu en osäkerhetsfaktor är de stora summor i krisstöd som dagspressen tog del av 2020. En brandkårsutryckning som i hög utsträckning tycks ha kompenserat för annonstappet, konstaterar Jonas Ohlsson.

– Vi såg en exempellös inpumpning av skattemedel i dagspress förra året. Det har haft stor betydelse, tidningarna har kunnat hålla uppe nivån och inte behövt säga upp journalister. Men politikerna lär inte vara lika generösa i år –  frågan är om det ens är önskvärt.

Fler avsnitt
Fler videos