Gå direkt till textinnehållet

TV4 satsar på QR för att digitalisera tittarna

Playtittarna fyrdubblades direkt när TV4 experimenterade med QR-kod i direktsändning.

De senaste månaderna har TV4 börjat använda QR-koder i sina linjära sändningar för att locka tittare till sajten och TV4 Play.

Det första testet skedde under herrfotbollsmatchen mellan Sverige och Kosovo med en länk till TV4 Nyheternas 19-sändning. Antalet tittare nära fyrdubblades i TV4 Play, uppger programdirektören Viveka Hansson på Linkedin.

”Att flytta över traditionella kvällsnyheter till digital konsumtion är en utmaning i sig, så ökningen bör ses i ljuset av att titten ökade från modesta tal, men framför allt visade det på en spännande potential”, skriver Viveka Hansson.

Annons Annons

När Efter fem gjorde en intervju med hockeyexperten Erik Granqvist om övergrepp i hockeyvärlden följde flera tusen QR-länken till en längre intervju på tv4.se.

”Vi är inte oroliga för att leda bort tittare från linjära program. Vi bejakar tittarnas krav på att kunna se på olika sätt, vid olika tidpunkter. Rädslan för kannibalisering mellan olika format och plattformar tror jag generellt sett oftast är kontraproduktiv”, skriver Viveka Hansson, som menar att QR-länkningarna gör att man kan erbjuda journalistiska fördjupningar där formaten inte är tidsbegränsade av en tablå.

Fler avsnitt
Fler videos