Gå direkt till textinnehållet

Sporträttigheterna: ”Fler aktörer kommer att konkurrera”

Programföretagens sporträttigheter genererar jätteintäkter och ännu finns ingen anledning att tro att priskriget är över. ”Jag tror att vi kommer se fler aktörer som konkurrerar om framförallt de mindre sporträttigheterna som har utvecklingspotential”, säger Discoverys kommunikationsdirektör Jessica Linnman.

 
Journalisten har tidigare berättat att 1,2 miljoner hushåll betalar specifikt för sport via tv- eller strömningstjänster, enligt en analys av Mediavision. Det betyder att premiumsportkunderna numera står för nästan hälften av de totala konsumentintäkterna för betal-tv.

När det gäller sporträttigheterna står det klart att den pågående kapprustningen bland programföretagen lär fortsätta ett tag till.

En av aktörerna med medvind just nu är C More som efter år med tunga ekonomiska förluster nyligen reste sig på nio. Med nya ägaren Telia i ryggen har man exempelvis förvärvat Champions League fotbollen i en jätteaffär som enligt uppgifter från Dagens Media gick på cirka 3 miljarder kronor.

Till portföljen kan läggas rättigheter som SHL-ishockeyn, fotbollslandslagets herrkvalmatcher, italienska Serie A och spanska La Liga.

Annons Annons

Johan Cederqvist är chef för C Mores kanaler och rättigheter. Han skriver i ett mejlsvar till Journalisten att de inte vill kommentera huruvida priserna för sporträttigheter nu börjar nå smärtgränsen. Inte heller vill han kommentera strategin framåt för C More.

När det gäller satsningen på Champions League, EM/VM i fotboll (sänds också i TV4) för herrar uppger han att det betyder att C More säkrat de bredast populära fotbollsrättigheterna i en väldigt stark portfölj”.

Johan Cederqvist. Foto: TV4/C More.

– Det hjälper oss att växa ytterligare i betal-tv och säkrar EM och VM, de mest sedda sportevenemangen senaste tio åren, i TV4. Det ger oss bredd och differentiering med skyhög kvalitet, skriver Johan Cederqvist.

Samtidigt fortsätter Discovery, med premiumtjänster som Discovery plus och kanaler som Kanal 5 och Eurosport, sin satsning som tog fart på allvar med förvärvet av alla OS från Pyeongchang 2018 till Paris 2024.

Discovery har också säkrat rättigheter som Allsvenskan och Superettan i fotboll för att nämna några. Kommunikationsdirektören Jessica Linnman skriver i ett mejlsvar till Journalisten att konkurrensen i Norden är stor vilket gör att priserna skjutit i höjden.

En match i Damallsvenskan mellan AIK och Djurgården. Foto: Ali Lorrestani. 

Jessica Linnman uppger också att satsningen på OS, PGA-touren i golf som introduceras efter nyår, och Allsvenskan betyder ”jättemycket” för varumärket och för att locka betalkunderna.

– Vi har en stor konkurrens kring streaming i Norden och därför skjuter sporträttigheterna i höjden eftersom det är en av de mest betalningsvilliga segmenten. Men det är klart att man måste ha en helhetsstrategi för att få en hållbarhet i affären, menar Jessica Linnman.

Hur ser strategin framåt ut med sporträttigheter för er? Hur tänker ni exempelvis med färre men dyra rättigheter kontra fler men billigare rättigheter?

– Vi är ett globalt mediebolag som tror på en strategi där det globala skapar förutsättningar för oss att bygga en stark streamingtjänst medan det lokala är otroligt viktigt för att vara attraktiv för varje marknad, uppger Linnman.

På senare år har även lokaltidningshusen börjat satsa på sporträttigheter. Kommer än fler aktörer konkurrera om de här rättigheterna i framtiden?

– Där det finns pengar att hämta finns konkurrensen så ja, jag tror att vi kommer se fler aktörer som konkurrerar om framförallt de mindre sporträttigheterna som har utvecklingspotential. 

Journalisten har sökt sportchefen för NENT Group (Viaplay) som inte återkommit.

Läs mer: Sporträttigheterna allt viktigare – men det finns risker

 

Fakta/ Sporträttigheterna

Discovery (urval): Allsvenskan i fotboll (från säsongen 2020 till 2025), VM i skidskytte, ATP-touren i tennis (fram till 2023), PGA-touren i golf (börjar 2022), OS till och med 2024.

C More/Telia (urval): Champions League, La Liga, Serie A, MLS, VM i fotboll 2022 (herrar), VM-kval i fotboll (herrar), EM-kval i fotboll (herrar), Hockeyallsvenskan.

Viaplay (urval): Premier League, NFL, UFC, Bundesliga, VM i fotboll 2023 (damer), Formel 1, EM och VM i handboll (herr och dam).

SVT (urval): Fotbolls-VM för herrar i USA, Mexiko och Kanada 2026 (med TV4/C More), 14 matcher i Damallsvenskan i fotboll den här säsongen, EM i fotboll 2024 och 2028 (med TV4/C More), Vasaloppet, Rally-VM; SDHL i ishockey. 

Fler avsnitt
Fler videos