Djurgårdsfans under ett derby mot Hammarby. FOTO: Tor Johnsson

Så många betalar för premiumsport

20 oktober, 2021

1,2 miljoner hushåll betalar specifikt för sport via tv- eller strömningstjänster, enligt en analys av Mediavision. Det betyder att premiumsportkunderna står för nästan hälften av de totala konsumentintäkterna för betal-tv.

Att sporträttigheterna blivit allt viktigare för mediehusen har Journalisten berättat tidigare.

Efter Mediavisions analys kan man konstatera att intäkterna inte ser ut att bli mindre viktiga framåt då hela 1,2 miljoner hushåll idag betalar exklusivt för sport.

Mediavisions analys pekar också på att vissa sporträttigheter har en mycket lojal kundbas som värderar sina favoritsporter så högt att de skulle överväga att flytta med om rättigheten flyttar, skriver de i ett pressmeddelande.

I Sverige gäller detta främst Allsvenskan och Superettan inom herrfotbollen, samt engelska Premier League. Nära hälften av kunderna svarar att de skulle byta tjänst i det fall ligan flyttar.

Man konstaterar också att även om premiumsportkunderna till antalet utgör färre än en tredjedel av alla betal-tv-kunder, står de för nästan 50 procent av de totala konsumentintäkterna.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies