Gå direkt till textinnehållet

Påverkanskampanjer mot utländska medier i Sverige

Utländska medier utsätts för koordinerade kampanjer med budskap mot Sveriges hantering av coronakrisen.

Forskare och utländska korrespondenter i Sverige uppger att de får hätska budskap, rapporterar Sveriges Radio

Le Mondes korrespondent i Sverige Anne-Francoise Hivert är en av de journalister som vittnar om detta.

Påtryckningarna kommer både från Sverige och utlandet. Bland annat beskylls hennes artiklar för att vara falska och hon får en stämpel på sig att vara vänstervriden.

Annons Annons

Hon har behövt försvara artiklar och siffror mot troll i sociala medier och mot mycket desinformation angående situationen i Sverige.

Även forskare som studerar påverkanskampanjer beskriver att stängda svenska grupper på Facebook koordinerar påverkan mot utländska journalister verksamma i Sverige, det handlar om försök att få reportrarna att ändra sin rapportering. 

Det kan vara både instruktioner om hur man kontaktar både svenska och utländska journalister samt om hur man sprider artiklar och skriver kommentarer.

Även Christian Stichler från ARD, som fått uppmärksamhet för sina tuffa frågor i Sverige på Folkhälsomyndighetens presskonferenser, får mycket påtryckningar från personer i Sverige.

– I coronakrisen är det helt annorlunda. Jag har fått massor av sms, facebookmeddelanden och folk som skickat mail, artiklar och ringt upp mig, säger Christian Stichler till Ekot.

Fler avsnitt
Fler videos