Gå direkt till textinnehållet

Nya EU-lagar som ska reglera techjättarna är klara

EU-parlamentet har röstat igenom lagar som ska reglera techjättar som Facebook och Google. Det handlar bland annat om stopp för viss reklam och större ansvar för innehållet. 

Lagpaketen DMA (Digital markets act) och DSA (Digital services act) har nu röstats igenom i EU-parlamentet, skriver Reuters

Den svenska europaparlamentarikern Arba Kokalari (M), som har varit med och förhandlat fram ett av lagförslagens slutliga utformning, hänvisar till saken under en pressträff som ”den största uppdateringen av reglerna på internet som vi har sett på 20 år”, skriver SvD

Kokalari syftar på DSA som handlar om det ansvar plattformar som exempelvis Facebook ska ha för användargenererat innehåll. Bland annat ska företagen nu ta bort desinformation och olagligt innehåll snabbare. 

Annons Annons

Det införs också en ”krismekanism” som ska kunna aktiveras vid allvarliga händelser som krig eller pandemier. Tidigare har folk fått sina konton borttagna utan förklaring.

– Då kommer plattformarna att behöva göra riskbedömningar ännu oftare, vidta åtgärder och rapportera till EU-kommissionen vad de gör för att skydda plattformarna från desinformationsattacker, säger Arba Kokalari till SvD.

Det andra lagpaketet, DMA, ställer särskilda krav på nätjättarna, eller ”grindvakter” som de största sociala medierna, meddelandetjänster eller sökmotorerna kallas.

”Grindvakterna” förbjuds enligt den nya lagen att utnyttja sin dominerande ställning för att snedvrida konkurrensen. Det kan till exempel handla om att Google inte får lyfta fram sina egna tjänster, som Google maps, när folk söker på nätet.

Tidningsutgivarna välkomnar dagens beslut, skriver de i ett pressmeddelande. 

”Det är bra att det skapas en bättre balans och konkurrens på den digitala marknaden”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert i en kommentar.

”Nu ställs krav och definieras skyldigheter för de allra största plattformarna med monopolliknande ställning. Det är dock olyckligt att redaktionella medieföretag inte tydligt undantas från plattformarnas villkor. Det betyder en risk för att dubbelprövning av grundlagsskyddat material fortfarande kan ske. Vad skrivningarna innebär i praktiken återstår därför att se, fortsätter han.”

Fler avsnitt
Fler videos