Gå direkt till textinnehållet

Mer fördjupning en del av förklaringen

Fler genomarbetade jobb, mer fördjupning och mindre pliktrapportering. Det är anledningarna till att Västerbottens-Kuriren vänt trenden och ökar upplaga. Östersunds-Posten ser liknande anledningar till sin ökning.

I dag presenterades TS-siffrorna för helåret 2019 där man kan konstatera att Östersunds-Posten är en av vinnarna med en ökning på 600 (3,5 procent) till en upplaga på 17 600. ÖPs digitala upplaga ökar med över nio procent. 

Under 2019 kan man lite förenklat säga att ÖP förknippades med främst två saker. Att spelartruppen i allsvenska Östersunds FK länge vägrade prata med dem, samt deras uppmärksammade avslöjanden om ekobrottshärvan kopplad till klubbens före detta ordförande Daniel Kindberg och Östersundshem.

Tillväxten sker på e-tidningen och pluspaketet, men ÖP hade också ett relativt lågt tapp på print. 

Annons Annons

En av orsakerna tror Hans Lindeberg är att de var nyhetsledande när det gällde just ekobrottshärvan.

– ”Bråket” med klubben hade nog ingen större betydelse. Däremot att läsarna uppskattade att vi stod för en oberoende och initierad journalistik om något som lokalt engagerar många, säger Hans Lindeberg till Journalisten.

– En annan viktig förklaring är att vi jobbat mycket med användardata och försökt utveckla precis den journalistik som många läsare frågar efter, fortsätter han.

Västerbottens-Kuriren ökar nästan lika mycket (3,3 procent) till 28 200. Den digitala ökningen står för hela 56 procent av ökningen.

Chefredaktören Jessica Wenneberg är framför allt glad att många vänder sig till dem som första källa när det händer något i länet.

– Vi har en digital position som är rätt ovanlig också regionalt, och jag tror det är viktigt också när man tittar på siffrorna. Det vi skriver når ut och gör skillnad, säger Jessica Wennberg.

VK har målmedvetet arbetat mycket med innehållet, exempelvis att inte väja för det komplexa. Fler genomarbetade jobb, fler reportage och fördjupningar, mindre pliktrapportering.

Allt sådant undersökningar har visat att läsarna vill ha mer av.

– Ett omtag på den lokala journalistiken. Varje onsdag har vi nu en superlokal satsning från våra bevakningskommuner runt om Umeå, som också drivit fram en annan typ av lokal journalistik som vi ser lockar läsare, säger Jessica Wennberg (bilden).

Fler avsnitt
Fler videos