Manar mediecheferna ”upp ur sandlådan”

7 december, 2017

#metoo UPPDATERAD. I en krönika i Svenska Dagbladet kritiserar frilansjournalisten Malin Ekman mediehusen för att visa prov på hämnd och hyckleri, när de istället skulle kunna ägna sig åt god publicistik.

I sin krönika tar Malin Ekman upp flera publiceringar som skapat uppståndelse i spåren av #metoo och #deadline.

”Flera tidningar har gravt misslyckats med att förklara sina publicistiska beslut och vacklat i principfrågorna. Man har publicerat namn på personer som anklagas för brott som preskriberats. Man har rapporterat om konkurrenter men skyddat egna medarbetare. På Twitter har respekterade journalister och chefer upprört utbrustit: Men ni då!”, menar Malin Ekman.

Ekman pekar även på Expressens chefredaktör Thomas Mattsson för hans krönika om turbulensen på Aftonbladet. Malin Ekman menar att eftersom Mattsson "har försökt påverka en publicering i Medievärlden" angående en före detta Expressenmedarbetare så är det "lätt att tolka hans omfångsrika kolumn om Aftonbladet som en dimridå framför eget hus”, skriver hon.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
#metoo

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalistfonden stipendier
SVD söker medarbetare
SVT Korrespondent
Hatad

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies