Gå direkt till textinnehållet

Manar mediecheferna ”upp ur sandlådan”

UPPDATERAD. I en krönika i Svenska Dagbladet kritiserar frilansjournalisten Malin Ekman mediehusen för att visa prov på hämnd och hyckleri, när de istället skulle kunna ägna sig åt god publicistik.

I sin krönika tar Malin Ekman upp flera publiceringar som skapat uppståndelse i spåren av #metoo och #deadline.

”Flera tidningar har gravt misslyckats med att förklara sina publicistiska beslut och vacklat i principfrågorna. Man har publicerat namn på personer som anklagas för brott som preskriberats. Man har rapporterat om konkurrenter men skyddat egna medarbetare. På Twitter har respekterade journalister och chefer upprört utbrustit: Men ni då!”, menar Malin Ekman.

Ekman pekar även på Expressens chefredaktör Thomas Mattsson för hans krönika om turbulensen på Aftonbladet. Malin Ekman menar att eftersom Mattsson "har försökt påverka en publicering i Medievärlden" angående en före detta Expressenmedarbetare så är det "lätt att tolka hans omfångsrika kolumn om Aftonbladet som en dimridå framför eget hus”, skriver hon.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos