Gå direkt till textinnehållet

Annonsköparna spår dystert 2024

Det finns inga tecken på att det kommer köpas mer reklam i svenska medier under första halvåret i år. Det uppger Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Under förra året rasade annonsintäkerna för svenska medier. Det tvingade flera mediehus att genomföra stora sparpaket. Den negativa utvecklingen ser nu ut att fortsätta under första halvan av 2024.

– Marknadssituationen med lågkonjunktur, höga räntor, svag krona och minskad disponibel inkomst gör att konsumenter håller i plånboken vilket får direkta konsekvenser på medieinvesteringarna (köp av annonser, reds. anm). Det finns inga tecken på att medieinvesteringarna kommer att vända uppåt det närmaste halvåret, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer, en organisation som samlar 36 svenska mediebyråer, alltså de som köper annonsutrymme i svenska medier.

Varje månad presenterar Sveriges Mediebyråer statistik över annonsutvecklingen för flera olika medieslag. Under 2023 backade de totala investeringarna med 5,4 procent, men störst tapp var det i de tryckta medierna. Landsortspressen tappade drygt 21 procent och storstads- och kvällspressen drygt 14 procent av annonsintäkterna i de tryckta tidningarna .

Annons Annons

I december förra året ökade de totala annonsköpen, men det gällde inte de tryckta tidningarna. För kvällspressens papperstidning rasade intäkterna med närmare 50 procent, och både landsorts-  och storstadspress tappade över 17 procent av annonsintäkterna.

– Det är främst breda räckviddsmedier som har gynnats i julannonseringen och framför allt kategorin utomhus/trafikreklam som gjorde en historiskt stark månad, med ett all-time-high. Vi tror dock inte att uppgången i december ska ses som en indikation för 2024, säger Jochum Forsell.

 

Fler avsnitt