”Man måste vara beredd på att tänka om”
Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson menar att omorganisationen där minst 15 tjänster försvinner inte görs på grund av en vilja att spara pengar.
Tidigare idag avslöjade Journalisten att Aftonbladets nöjesredaktion halveras i och med den nya organisationen.
Enligt chefredaktören Lena K Samuelsson är det en sak att vara Sveriges ledande digitala mediehus och en helt annan att i grunden jobba fullt ut digitalt. Hon menar att omorganisationen mot ett nytt Aftonbladet bland annat handlar om att säkra innovationen som man har inhouse med den nya avdelningen AB labs, som fokuserar på nya kanaler och tekniker som voice, robot och AI.
Men även att bygga en tydlig och enkel strategi som alla förstår.
– Strategi är inte en fråga som bara ledningsgruppen äger utan något som alla gemensamt ska förstå och bidra till. Vi står inför enorma förändringar de nämsta åren och där ska vi vara först och starka och drivande, säger Lena K Samuelsson till Journalisten.
Neddragningarna med totalt femton tjänster görs inte för att spara pengar, menar chefredaktören. Lena K Samuelsson är inte heller orolig för att kvalitén blir lidande, exempelvis vid nöjesredaktionen som halveras.
– Huvudfokus är att rusta Aftonbladet på bästa sätt. Vi bygger en stor och stark nyhetsredaktion där TV och Breaking news integreras, vi har också satsat runt gräv och Aftonbladet Story, som är viktiga för att hålla kvalitén. Det finns många olika delar i den här omorganisationen. Viktigt är också att nyhetsarbetet framåt måste kunna omfatta alla typer av ämnen. Skola, vård, krim, nöjesjournalistik. Allt ska kunna ingå i den nya organisationen. När det gäller nöjesredaktionen som den har sett ut så kan man såklart räkna att tjänsterna halveras, men det innebär ju inte att nöjesjournalistiken ska halveras. Däremot behöver vi fundera igenom vad det är vi ska göra mer av, vi måste våga välja. Att våga göra färre saker men som är bättre, det tycker jag är viktigt. Det handlar inte bara om nöjet utan generellt, säger Lena K Samuelsson.
Så ni ska bemöta en halverad nöjesredaktion genom att dels välja bättre, men även att övrig nyhetsredaktion kan stötta upp?
– Absolut, när det händer något större har vi redan idag en hel breaking-organisation. Händer det stora nöjesgrejer så är det dem vi ska vara bäst på. Samtidigt vill jag inte helt integrera nöjet i det andra eftersom vi vill ha en kärna av nöjeskompetens i organisationen.
Klubben varnar för ökad stress och sämre kvalité. Vad säger du till dem som är oroliga?
– Det är klart vi ska se till att vi håller en bra kvalité. Men man måste också vara beredd på att tänka om och man kan inte bara jämföra hur det var i den gamla organisationen och hur det blir i den nya. Vi får också se till att göra ett bra jobb med att prioritera och diskutera journalistiken, man måste kunna välja bort grejer också. I det här fallet förstärker vi också Aftonbladet rejält i och med att vi rekryterar in ett trettiotal tjänster. Det kommer in ny kompetens och stark ny kraft i och med det.
Samtidigt har ni dragit ned några gånger nu. Det är bara tre månader sedan ni organiserade om print, där nio tjänster föesvann. Hur pass mycket mer bedömer du att ni behöver banta för att möta den här framtiden du pratar om?
– Det där hör det förflutna till. Alla måste kunna se att mediebranschen är i förändring, det går inte att säga att nu är det klart. Det kommer säkert se annorlunda ut om några år eftersom detta är en bransch i våldsam förändring. Just nu ska vi genomföra den här organsiationen fullt ut efter sommaren, och det är det som är fokus nu.