Långsam tillväxt online för morgonpressen
Under helåret 2014 sålde den svenska morgonpressen digitala annonser för 710 miljoner kronor. Det räcker inte och tillväxten är för långsam.
TUs Internetbarometer för sista kvartalet 2014 visar att den digitala omställningen går för långsamt. Annonstappet i papperet är större än den digitala tillväxten och flera tidningar redovisar minskad omsättning.
Att intäkterna för digital annonsering har ökat med 31 procent sista kvartalet 2014 jämfört med samma period 2013 är förstås positivt för tidningarna. Men det är från en mycket låg nivå och morgonpressens samlade försäljning av annonser på nätet och i mobiler under 2014 blev 710 miljoner kronor. Som jämförelse hade Svenska Dagbladet en total omsättning på 960 miljoner kronor under 2014.
Det här räcker ju inte för att driva ens en enda rikstidning, hur ska det gå ihop?
– Det är dystra siffror, men jag tror att det kommer att gå bra, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på TU.
– Tappet är lugnare och tillväxten är stark. Läsarna flyttar snabbt över till digitala plattformar och de är beredda att betala för dem. Men vi som läsare är inte dumma, vi tänker inte betala för något vi får gratis.
Vad behöver hända?
– Egentligen ingenting. Det finns inte något mirakelpiller och det kommer inte att hända någonting plötsligt. Det går långsamt och tidningarna behöver jobba med omställningen och föra över läsarna. Under övergångstiden kommer det att vara tufft. Tidningarnas största intäkter är fortfarande från papperet, men det kommer att förändras.
Kommer verkligen tidningarna att klara övergången när intäkterna minskar?
– Det är inte osannolikt att vi kommer att se fler tidningar som lägger ner. Men många kommer att klara detta, det är jag säker på, säger Tobias Hedström.