Kvällspressen tappar flest läsare
Aftonbladet, Expressen och Metro i Skåne tappar flest läsare, visar den senaste räckviddsmätningen från Orvesto.
Aftonbladet och Expressen har tappat mer än var tionde läsare av sin papperstidning på vardagarna under det senaste året, skriver Dagens Media. Expressens söndagsupplaga har tappat lika mycket, 13 procent av läsarna, medan Aftonbladets har tappat 15 procent.
Ännu större är tappet för Metro i Skåne, där gratistidningen har förlorat 21 procent av läsarna det senaste året. I Göteborg har Metros räckvidd minskat med 10 procent och i Stockholm med 9 procent.
Även Sydsvenskan har förlorat 9 procent av läsarna på vardagarna, och 6 procent på söndagar.
Minst tappar Dagens Industri och Dagens Nyheter, vars räckvidd har minskat med 1 procent på vardagar. Svenska Dagbladets räckvidd har minskat med 4 procent på vardagar.
En av få dagstidningar som har ökat sin räckvidd det senaste året Dagens ETC, som fått 37 procent fler läsare, och Direktpress. Lokaltidningarna har fått 8 procent fler läsare i Storstockholm och 3 procent fler i Göteborg. Konkurrenten Mitt i tappar däremot 3 procent i räckvidd.
De flesta tidskrifter tappar också läsare. Några undantag syns bland affärstidningarna, där Privata Affärer går starkast med en ökning på 12 procent, och bland kändis- och modetidningarna där bland annat Kungliga Magasinet, Svensk Damtidning, Elle och Styleby ökar sin räckvidd.