Gå direkt till textinnehållet

Radio ökar annonsintäkterna – kvällspressen rasar

Medieinvesteringarna har gått starkt under våren. Bland vinnarna i april finns print och radio, och bland förlorarna hittar vi kvällspressen som tappar stort. 

Annonsköpen förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 23,9 procent i april, jämfört med samma period föregående år.

Den mediekategori som backade mest under april, jämfört med samma månad föregående år, var dagspress kväll med en negativ tillväxt om 23,4 procent, skriver Sveriges mediebyråer i ett pressmeddelande.

Ackumulerat, hittills i år, är även dagspress kväll den mediekategori som har haft det tuffast och totalt sett uppvisar mediekategorin en negativ tillväxt om 21,8 procent.

TV ökar också i april. Radio slog all-time-high för en april-månad med en ökning om 24,5 procent.

Print växer med 10 procent och Fackpress med nästan 13 procent. Även landsortspressen och storstadspressen ökar, med cirka 12 procent vardera.

Källa: Sveriges Mediebyråer

Fler avsnitt
Fler videos