Gå direkt till textinnehållet

Offside tappar upp mot en miljon per år på spelstoppet: ”Jag tror det finns en slags uppgivenhet kring frågorna”

Fyra år efter ”All bets are off” har Tidningen Offside fortsatt inte hittat något som kan ersätta intäkterna från spelbolagens annonser.

Inga bettingannonser i tidningen, inga reklambanners på hemsidan, inga speltips i podden. All bets were off, meddelade Tidingen Offside för fyra år sedan, vilket Journalisten rapporterade om då.

”Nu hoppas redaktionen på ökad publikfinansiering – men också på att kunna locka andra annonsörer”, sa chefredaktören Anders Bengtsson då.

Än idag är Offside ensamma i Sverige, så vitt vi känner till, om ett spelstopp bland medierna. Anders Bengtsson berättar om något enstaka exempel i Storbritannien där en annan fotbollstidning tagit samma beslut. Däremot fick Offside initialt ett stort stöd av såväl branschen som läsarna när man gick ut med beskedet.

Tappet – som då låg på cirka en halv miljon i annonspengar – tog de igen snabbt. Dels på nya annonsörer som hörde av sig efter att de hade läst om Offsides ställningstagande, men också ett stort antal nya prenumeranter.

– En prenumerant berättade att hens lillebror hade tagit livet av sig efter spelskulder. Flera av de nya prenumeranterna som kom in berättade också att de inte egentligen var intresserade av fotboll, säger Anders Bengtsson.

Första veckan efter spelstoppet fick de nästan 1 000 nya prenumeranter, sedan dess har Offside tappat. Idag har man cirka tusen färre prenumeranter (11 000) än för fyra år sedan.

– Många av de som hoppade på som prenumeranter hösten 2018 stannade kvar i ett eller två år men sen glöms saker bort. Idag tror jag vi hade kunnat ta in upp mot en miljon kronor i intäkter från spelbolagen om vi hade sagt ja, menar Anders Bengtsson.

Pengar som hade gjort en stor skillnad för en liten redaktion på tre heltidsanställda.

– Vi ångrar ingenting, den dagen jag slutar på Offside så är det spelstoppet jag kommer vara mest stolt över, menar Anders Bengtsson.

Vardagen för Offside är fortsatt en kamp. Sedan spelstoppet har också en pandemi drabbat tidningshusen vilket satte ytterligare käppar i hjulet för Offside.

– Vi tappade stort på lösnummerförsäljningen när folk slutade resa, de som köper Offside i butik gör det när de ska åka tåg eller befinner sig på Arlanda.

Precis innan pandemin slog till hade Offside även en andra podcast-turné på gång med flera föreställnigar som fick ställas in. Första och enda gången de testat att live-podda sålde de ut fem föreställningar i rad i städer som Stockholm och Göteborg.

– Vi hade ett par hundra tusen kronor i vinst på första turnén och när pandemin kom hade vi planerat för vår andra föreställning, då fick vi en del kostnader istället eftersom vi fick ställa in.

Det senaste räkenskapsåret gjorde Offside en förlust på ungefär 200 000 kronor. Någon omedelbar fara för jobben är det dock inte idag, Anders Bengtsson är tacksam för att de har en ägare och styrelse som inte kräver att tidningen gör stora vinster varje år.

– Vi har balanserat runt nollstrecket i flera år. Man kan säga att ekonomin är under kontroll, men vi kan inte fortsätta gå back år efter år. Det finns många ideér och tankar på vad vill göra för att utveckla affären, och vi har något bra på gång. Jag ser en stabilitiet när det gäller vår läsekrets och det krävs bara ett litet steg framåt när det kommer till att utveckla våra digitala produkter så är vi tillbaka på plus.

– Klart är att det är digitalt vi hittar nya prenumeranter bland den yngre generationen, även om papperet fortfarande är viktigt för oss, fortsätter han.

När ni införde spelstoppet angav ni matchfixningsproblemet och den journalistiska trovärdigheten som skäl. Har det tillkommit fler skäl sedan dess?

– I grunden är det samma anledningar idag, för oss som är en liten redaktion där alla gör allt är det mycket lättare att granska spelbolagen sedan vi tagit det här beslutet.

Som exempel lyfter Anders Bengtsson en typ av betalt samarbete i poddvärlden som är vanligt idag, och som Offside-podden också hade tidigare, där man berättar om annonsören i avsnittet.

– Det blir en krock som inte fungerar för oss. Jag jobbar just nu på en granskning om ett spelbolag som kommer i nästa nummer. Vilket jag säkert hade gjort även om de hade varit annonsörer, men det hade blivit komplicerat om de hade velat ha en större kampanj i det numret och vi inte hade varit transparenta om granskningen. Det är svårt att veta hur man skulle föra en sådan diskussion.

Varför har inte debatten om spelberoende och spelbolagen tagit mer fart?

– Jag tror det finns en slags uppgivenhet kring de här frågorna. Det gäller inte bara Sverige, titta på Premier League i England där åtta av tjugo lag har ett spelbolag som huvudsponsor. Idag har även alla hörnflaggor i Allsvenskan och alla spelartröjor en Unibet-logga på sig.

…money talks?

– Precis så. Men så länge jag är kvar på Offside blir det inga spelbolag i tidningen, eller något annat ställe som har med oss att göra.

Fler videos
Fler avsnitt