Gå direkt till textinnehållet

”Kritiskt läge” för Feministiskt perspektiv

Tidningen behöver 300 prenumeranter på två veckor, för att vara på den säkra sidan, uppger chefredaktören Anna-Klara Bratt.

För att få driftstöd och kunna fortsätta att ge ut tidningen måste Feministiskt perspektiv få cirka 300 nya prenumeranter före årsskiftet. Det uppger chefredaktören Anna-Klara Bratt för Journalisten:

– Det är kritiskt läge. Vi måste upp i ett årssnitt om 1 500 prenumeranter annars kommer vi inte att kunna ge ut tidningen i sin nuvarande form.

Det är inte första gången Feministiskt perspektiv kämpar mot klockan, och tidigare år har man lyckats nå målet. Men i år har kampanjen kommit igång ovanligt sent, bland annat eftersom ett komplicerat byte av prenumerationssystem strulat och stundtals ”lamslagit nyregistrering och försäljning”.

Annons Annons

Feministiskt perspektiv har brottats med sin distribution sedan starten. En stor försämring kom hösten 2016 när Google plötsligt sorterade ner nyhetsbreven i så kallade kampanjbrevlådor med övrig reklam, och Microsoft skruvade om sina skräpfilter så att många blev av med sitt nyhetsbrev.

– Nyhetsbreven är vår huvudprodukt, men de buntas sedan dess ihop med reklam och spam i prenumerantens kampanjbrevlåda i stället för i den primära inkorgen. Vår distribuerade mejlupplaga sjönk kraftigt när techjättarna genomfört förändringarna, berättar Anna-Klara Bratt.

– Många tror att det är lättare att distribuera heldigitalt material, och det stämmer ju när det kommer till upplåst, redaktionellt material. Vår läsning är alltjämt god och har varit det sedan starten, trots Facebooks nya hårdare regler som infördes förra året. Det är själva affärsmodellen som är komplicerad. Att lyckas ta betalt, helt enkelt.

Vad händer om ni inte når upp i 1 500 prenumeranter?
– Vi får antingen hitta någon att samarbeta med, eller lägga ner. Vi kan inte ge ut tidningen utan driftstöd.

Fler avsnitt
Fler videos