Gå direkt till textinnehållet

Kampanjen som ska ge fler tips om missförhållanden

Norran i Skellefteå vill göra någonting åt ”den utbredda tystnaden” bland offentligt anställda. Därför har man nu gått ihop med konkurrenterna i länet för kampanjen #tystnaden, som ska få fler västerbottningar att tipsa om missförhållanden.

Under två veckor gör Norran, Västerbottens-Kuriren, Folkbladet, SVT Nyheter Västerbotten och SR Västerbotten gemensam sak genom att tillsammans granska hur det förhåller sig med meddelarfriheten inom stat, kommun och region. Kampanjen har fått haschtaggen #tystnaden.

Tillsammans har mediehusen redan gjort en egen Ipsos-undersökning som visar att det – trots meddelarfriheten – råder en utbredd tystnad bland länets anställda inom offentlig sektor.

  • Undersökningen med över 300 svarande visar bland annat att en dryg tredjedel av de offentligt anställda i Västerbotten inte vågar vända sig till medierna för att berätta om allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen.
  • Ytterligare en tredjedel av de tillfrågade svarade att de var osäkra på om de skulle våga tipsa medierna.
  • Varannan offentliganställd vet inte heller vad meddelarfrihet är för något.

Idén till #tystnaden kommer från Norrans chefredaktör Marcus Melinder som åkte runt i länet och träffade konkurrenterna, för att få dem att göra någonting åt saken tillsammans.

Annons Annons

– Det var lätt att få till ett samarbete, alla sa ja eftersom alla kände igen sig i problematiken. Sen att få ihop det här logistiskt med alla redaktioner har varit en utmaning. Men här finns ingen konkurrens, det fyller ett djupare syfte, säger Marcus Melinder till Journalisten.

– För fyra och ett halvt år sedan arbetade jag inom Mittmedia i Västernorrland, och då gjorde vi en liknande kampanj. Vi fick ungefär samma resultat i den undersökningen som ledde till en ganska omfattande debatt inom kommun och landsting. Vi hoppas det kan bli samma sak i Västerbotten den här gången, fortsätter Marcus Melinder.

Vad beror den här utvecklingen på, anser du?
– Det är hela arbetsmarknaden i sig som är mer osäker idag. Med många osäkra anställningar sprider sig lätt en känsla av att man inte vill vara ”en besvärlig person”. Sen vet vi också att en del anställda faktiskt blir tillsagda att de inte ska prata med medierna.

Blev du förvånad över att så få i undersökningen kände till meddelarfriheten?
– Ja, det är jag nog. När vi pratar med företrädare för arbetsgivare i andra sammanhang får vi ofta höra att meddelarfriheten är viktig, att alla får utbildning i vad den innebär. Med den bakgrunden blev jag förvånad att så få känner till sina rättigheter. Arbetsgivaren har en läxa att göra, man behöver upplysa om rättigheter och underlätta för de här kontakterna med medier.

Har vi journalister någon del i att det ser ut så här?
– Medier överlag har ett ansvar i den bemärkelsen att det finns folk som vittnar om hur medier blåser upp saker, och vinklar på ett sätt så att man inte känner igen sig. En del är rädda att gå till medier för att det skulle dra igång ett maskineri som man inte är bekväm med. Här kan vi säkert bli bättre. Vi kan också bli bättre på att utarbeta säkra kanaler för tipsare.

Fler avsnitt
Fler videos