Gå direkt till textinnehållet

Filters fotograf får kändisarna att leka

Magnus Bergström har varit fotograf och bildredaktör på magasinet Filter ända sedan starten. Nu har han samlat några av sina bästa bilder i boken 100 porträtt från 10 år med magasinet Filter.

Magnus Bergström beundrade biologen och undervattensfotografen Jacques-Yves Costeau och närde en dröm om att jobba som honom. Han började utbilda sig till biolog, men insåg snart att det inte var så spännande att sitta och räkna plankton i ett provrör så han pluggade till biologilärare i stället.

Han hade fotograferat sedan ungdomsåren, och sökte till danska bildkonstskolan Fatamorgana. Där upptäckte han hur kul det var att arbeta med konstfoto och han bestämde sig för att  bli fotograf.
På Dagens Nyheter gjorde han många reportage till helgbilagan tillsammans med Mattias Göransson, och då Filter startade behövdes en bildchef. Magnus Bergström hade då frilansat sedan 2000 och Mattias Göransson kunde tacka sin lyckliga stjärna att hans tidigare kollega var beredd att satsa på det som från början var ett riskprojekt – att få en reportagetidning med långläsning att gå runt.

På Filter fick Magnus Bergström möjlighet att kombinera sitt intresse för både konst- och reportagefoto.
– Det är roligt att få vara med från början i arbetet med ett reportage, säger han. Tidigt i planeringen har jag möjlighet att göra egen research och kan vara med och påverka. Samtidigt är det en utmaning att variera stilen när man arbetar med flera porträtt för samma tidning, att fundera ut spännande lösningar till varje nummer.

Magnus Bergström vill utvidga gränserna och arbetar gärna med referenser till både konstfoto och film när han arrangerar sina bilder. Han vill hitta känslor och stämningar i bilderna så att de ska kunna stå för sig själva, samtidigt som de ska tillföra något till reportaget.
Under åren har han porträtterat närmare 500 personer. En del bilder har tagit tid och krävt mycket rekvisita och fotoutrustning. Som till exempel när han släpade iväg Annika Norlin till en sjö och fick henne att ligga i 16-gradigt vatten under 20 minuter, eller då han snickrade en box  som regissören Ruben Östlund skulle kunna krypa ner i.

Hemligheten för att få kända personer, som ofta inte har obegränsat med tid och som är rädda om sitt varumärke, att ställa upp på hans bildidéer handlar mycket om att ha respekt för människor, tycker han.
– Det är viktigt att vara seriös och intresserad av den som ska fotograferas. Har jag gjort ordentlig research och har en genomtänkt bildidé så känner sig personen sedd och att det är ”på riktigt”. Det är oftast inte så svårt att få dem att leka lite och göra ovanliga saker.

Fler avsnitt