Gå direkt till textinnehållet

SVT fällt för sponsormeddelanden

Granskningsnämnden fäller SVT för sponsormeddelanden i Melodifestivalen, som enligt nämnden var säljfrämjande.

I början och i slutet av finalen i Melodifestivalen, som sändes den 12 mars, visades sponsormeddelanden för Coca-Cola, Coop, Elon, Marabou, Synsam och Telenor. Företagsloggorna visades på en vit skylt som hölls upp av två händer framför ett publikhav till ljudet av applåder.

Granskningsnämnden för radio och TV anser att finalen av Melodifestivalen visserligen uppfyller de krav som finns i sändningstillståndet för att sändningen ska få sponsras, men fäller ändå SVT för själva inramningen av sponsormeddelandena. Publikhavet och ljudet av applåder är säljfrämjande, enligt nämnden, och strider därför mot bestämmelsen om utformning av sponsormeddelanden i radio- och TV-lagen.

SVT fälls också för Marabous sponsormeddelande, där texten ”100 år” syntes intill företagets logotyp. Även det är säljfrämjande, enligt Granskningsnämnden.

Nämnden anser inte att SVT behöver betala någon särskild avgift, eftersom det är första gången SVT fälls för en sådan överträdelse.

Fler avsnitt