Gå direkt till textinnehållet

Poddar gör Offside till vinnare

Offside är en av de största vinnarna i dagens Orvestosiffror. "Vi märker att många nya prenumeranter börjat med att hitta Offsides podd och sen går vidare till vårt magasin", säger Tobias Ragnell, vd på Offsidepress.

Idag presenterades Orvestos stora undersökning av tidningsmarknaden i Sverige. Bland tidskrifternas stora vinnare hittar vi Filter (+14) som går in på sin bästa siffra någonsin med 114 000 läsare. Även förlagets fördjupningsmagasin om fotboll, Offside (+22.6), ökar kraftigt till 65 000. Offsidepress nysatsning Hunger får 28 000 läsare i sin första mätning. Medan andra satsar hårt på att uppdatera sin hemsida har Offsidepress gått en annan väg och satsat på poddar.

– Poddarna har blivit en jättebra satsning då vi har fått en otrolig läsarkontakt mellan våra nummer. Offsides podd går bra och nu har vi även dragit igång en podd för Filter. Vi märker också att annonsörerna ser positivt på att vi hellre satsar på poddar än en starkare hemsida, säger Tobias Regnell.

Nu väntar också fler kringsatsningar för Offsidepress. Bland annat ska de fortsätta expandera sin utgivning av böcker.

Annons Annons

– Det är en gren vi tror mycket på, det senaste vi gjorde var boken om Borg, Edberg och Wilander som handlar om det svenska tennisundret. Men grunden att det går bra för oss är kvalitén på magasinen. Vi har alltid satsat på kvalité och trott att det ska ge utslag, säger Tobias.  

En annan trend som speglar tidskriftsmarknaden just nu är att jakt och fiske går bra. Bland annat ökar Allt om jakt & vapen (+20.9) till 81 000. Även Fiskejournalen (+10.8) och Jaktjournalen (+2.4) ökar. Jaktmark & Fiskevatten (+23.9) står ut bland konkurrensen och spränger nu etthundratusenvallen för första gången till 109 000 läsare. Också motortidningar som 4 Wheel drive (+20) och Aftonbladet Bil (+6.3) ökar. Men det är fyrhjulsdrivet som verkar gå bäst bland motorläsarna, för bland undantagen hittar vi Allt om MC som tappar kraftigt (-23.2) till 63 000.

För tjej och kvinnotidningarna fortsätter det att gå tungt under andra halvan av 2014. Sofis mode (-14.8) går back och det gör även Elle Decoration (-41.5) som förra året hette Elle Interiör, till knappt 114 000. Tidningen Frida (-36.4) rasar också stort precis som Elle (-16.2) och DV Mode (-15.1). För de lite äldre kvinnorna går Amelia (-8.9) och Femina (-9.5) tungt. Medan M Magasin (+10.7) är ett av undantagen med en tvåsiffrig ökning till 155 000 läsare. Man kan även nämna att Plaza kvinna (+4.3) ökar till 73 000. Klassikern Vecko-Revyn (-3.2) tappar igen till 121 000 läsare.  

Fler som har det motigt under 2014 är inredningsmagasinen. Allt i hemmet (-13.9) backar nästan lika mycket som Allt om fritidshus (-16.2) och Drömhem & Trädgård (-16). Den sistnämnda landar på 105 000. Gods & Gårdar (-9.9) och Hem ljuva hem (-7.4) tappar nästan tvåsiffrigt medan undantaget stavas Hem & antik (+83.8) som nästan dubblerar sina siffror till 68 000.

Största enskilda förloraren i procent i Orvestos undersökning bland tidsskrifter är klassikern Agent X9 (-40.4) som nu landar hårt på 31 000. Totalt deltog 13 543 personer i Orvestos undersökning.

Fler avsnitt
Fler videos