Kristianstadsbladet
fälls för felaktig uppgift

19 mars, 2012

PON-beslut Kristianstadsbladet klandras av Pressens opinionsnämnd (PON) för att ha publicerat felaktiga uppgifter om en man som satt häktad för att ha våldfört sig mot barn.

Artikeln, som beskrev att en man som satt häktad våldfört sig på sin egen dotter, publicerades i Kristianstadsbladet sommaren 2011. Den anmäldes dels av den häktade mannen och dels av vårdnadshavarna för den flicka som pekades ut som våldtäktsoffer.

Uppgiften om att mannen förgripit sig mot sin dotter var felaktig. Enligt Kristianstadsbladet kom uppgifterna från en polisman, och tidningen hade inte möjlighet att kontrollera dem närmare. Dagen efter att artikeln publicerades rättades uppgiften. Kristianstadsbladet anförde också att mannen var omöjlig att identifiera genom artikeln.

I det ena ärendet, mannens anmälan, fälls Kristianstadsbladet för att ha brutit mot god publicistisk sed genom att ha brustit i sin grundläggande uppgift att förmedla korrekta nyheter. Det fanns ingen proportion mellan tidningens gravt felaktiga påstående och den kortfattade och undanskymda rättelse som infördes, anser PON.

Vårdnadshavarnas anmälan bedöms hårdare av PON, som anser att Kristianstadsbladet grovt brutit mot god publicistisk sed. PON poängterar att pressetiken ställer särskilt höga krav på hänsynsfullhet när det gäller publiceringar som rör barn. I det här fallet har ett litet barn felaktigt utpekats för att ha blivit utsatt för övergrepp av sin far.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
PON-beslut

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Grodor

Fler grodor

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies