Gå direkt till textinnehållet

”Föreställningen utgår från verkligheten”

Efter att ha gjort det mesta inom mediebranschen kan Alexandra Pascalidou nu också lägga till skådespelare och manusförfattare på sitt CV. Pjäsen Alexandras Odyssé beskrivs som ”en hybrid mellan journalistik och teater” och spelas just nu på Göteborgs stadsteater.

Manus skrev hon förra sommaren medan hon reste runt i Europa, besökte bordeller och förlossningsavdelningar, intervjuade städare på torgen och mötte flyktingar som sov på Atens gator. Från början skulle insamlingen av material bli uppföljaren till hennes SVT-dokumentär Vad är det för fel på grekerna? Men när hon fick ett erbjudande från Göteborgs stadsteater fick det blir teater i stället.

– Föreställningen bygger på och utgår från verkligheten. En verklighet som överträffar fiktionen. Jag behövde knappt använda fantasin. Den handlar om Europas multipla kriser och dess kostnader för människor i alla samhällsklasser, säger Alexandra Pascalidou.

I pjäsen skildras Europa som en kvinna, som hela tiden står i cent-
rum för berättelserna. Den handlar om en barnmorska som inte vet vad hon ska göra av alla övergivna krisbebisar eller en mamma från Syrien som förlorat sina barn på flykt och plötsligt blir brickan i ett politiskt spel. Men den handlar också om journalister som anklagas för mörkläggning och samtidigt tvingas hantera rasismen som blivit ett hot.

– Föreställningen är ett kriskollage där röster och reaktioner över hela Europa vävs samman. Nazister som invaderar en TV-studio, en regering som plötsligt stänger ner TV-kanaler, en pressad reporter som försöker skildra flyktingkrisen och andra händelser och scener som gestaltar vår samtids hot mot yttrandefriheten och demokratin.

Alexandra Pascalidou tycker att den svåraste utmaningen med att spela teater är att hon både ska sjunga och dansa.

Samtidigt är det här det roligaste hon gjort.

– Både att skriva dramatik men också att få dela scen med ett 20-tal skådespelare, både proffs och amatörer från Göteborgs förorter. Ungdomar från Irak, Jordanien, Bolivia, Kurdistan, Hammarkullen, Bergsjön, Kortedala. Människor som växt upp i flyktingläger. Alla med egna erfarenheter av det vi skildrar på scen.

 

FOTNOT: Pjäsen regisseras av Anna Ulén och spelas i Göteborg till den 5 april.

Fler avsnitt