Gå direkt till textinnehållet

Detta finns i årets medieklappar

Tomten kommer i vanlig ordning även till redaktionerna. Journalisten har gjort en rundringning för att ta reda på vad me­diebolagen gav sina anställda i år.

Vår rundringning visar att biobiljetten fortfarande står sig stark bland gåvorna, både Expressens bemanningsföretag Marieberg Media och Journalistförbundet ger i år just detta till sina anställda. På Schibsted får man själv välja från företagets förmånsportal Schibsted guld.

– Där finns bland annat snygga glas, må bra-behandlingar, hushållsprodukter och kokböcker, skriver informationsdirektör Fredrik Lindén, i ett mejl till Journalisten.

Väljer man att inte ta ut sin julklapp skänker Schibsted i stället ett belopp till sitt eget räddningsinitiativ Gula båtarna. På TV4 väljer man bort julklapparna helt i år för att i stället skänka en gåva till Unicef. På Nya Wermlands-Tidningen har man en tradition att varje år ge alla på företaget en exklusiv jullåda och i år är inget undantag, avslöjar redaktionschefen Mikael Rothsten.

Annons Annons

– I lådan finns det olika saker. Mest matvaror med korvar och en fin skinka och ost och så. Den körs ut till alla tidningar i koncernen, säger han.

Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad ger cirka 250 kronor per anställd till Rädda barnen och hoppas att organisationen kan öronmärka pengarna för den verksamhet som sker i Sverige. På SVT har man slutat dela ut en företagsjulklapp.

– I stället föreslås att respektive chef anordnar en jullunch/julmiddag eller motsvarande för ett belopp på max 350 kr per medarbetare, svarar HR-chefen Heléne Sahlin i ett mejl.

På Stampen Media Group där Göteborgs-Posten är flaggskeppet har man inte delat ut några julklappar i år. Kommunikationschefen Hampus Knutsson hälsar att man i stället firat in året med ett mingel. SR Norrbotten har inte heller några julklappar i år låter, tf kanalchef Ragnhild Herminge meddela.

Fler avsnitt
Fler videos