Gå direkt till textinnehållet

Upphandlingsstrid om Omvärlden

Biståndsmyndigheten Sidas upphandling av produktionen av nättidningen Omvärlden överklagades. Avgående chefredaktören Ylva Bergman är kritisk till modellen att byta redaktion med några års mellanrum. ”Det blir en viss kvalitetsförstörelse. Man kan diskutera om det är ett bra sätt att driva tidning.”

Sidas prisvinnande tidning Omvärlden, som sedan 2015 är helt digital, har de senaste fyra åren gjorts av kommunikationsbyrån Global Reporting. Under hösten har Sida upphandlat produktionen av Omvärlden och begärt in anbud, där kommunikationsbyrån Springtime Intellecta blev myndighetens val. Upphandlingen överklagades dock av Global Reporting.

– Så vi har inte tecknat kontrakt ännu. Eftersom nuvarande kontrakt med Global Reporting löpte ut strax efter årsskiftet löste vi det genom ett mindre avrop från ramavtal för att inte stå kontraktslösa. Detta avrop vanns av Intellecta som vi tecknat kontrakt med för en tvåmånadersperiod, berättar Sidas kommunikationschef Hillevi Ekberg.

Hur ofta upphandlas produktionen av Omvärlden?
– Tidigare har upphandling skett vart fjärde år, det vill säga två år med möjlighet till förlängning i två år. Denna period har vi förlängt kontraktsperioden till sex år, det vill säga två plus två plus två år. Det finns ingen längsta tillåtna avtalstid reglerad i lagstiftningen för kontrakt.

Annons Annons

Ylva Bergman på Global Reporting som har varit chefredaktör på Omvärlden sedan 2016, beklagar i en krönika att det var lägsta pris som avgjorde. Hon tycker att det finns inbyggda brister i den modell för att driva tidning som Sida valt.

– I slutet var det en ganska liten summa som skilde anbuden i första svängen. Då kan man tycka att man kanske inte ser till den kvalitet en redaktion jobbar upp under ett antal år, med granskningar, tipsare och nyhetsvärdering och den kompetens som byggs upp på en redaktion med ett ganska svårt bevakningsområde som detta är. Man kan tycka att det här är en viss kvalitetsförstörelse. Det betyder inte att det kan finnas andra bra redaktioner som kan ta hand om det. Det är modellen man kan diskutera, om det är ett bra sätt att driva en tidning på, säger Ylva Bergman.

Hon pekar på att det finns andra sätt för myndigheter att driva tidningar.

– I Norge vet jag att biståndsmyndigheten tittar på att göra en stiftelse. Det handlar om hur man ser på journalistik – är det är ett konsultuppdrag som kan göras ungefär som när man bygger en väg? Det blir ganska korta löften till journalisterna man kan ge med upphandlingar vartannat eller vart fjärde år. Som arbetsgivare kan man tänka på att om man ska värna journalistikens möjlighet att göra tuffa granskningar måste man kunna erbjuda lite mer långsiktiga arbetsvillkor, kan jag tycka.

Sidas kommunikationschef Hillevi Ekberg menar att det inte är så enkelt som att lägsta pris vinner.

– Men självklart är pris en av flera faktorer. Det är det i princip i alla upphandlingar. Här fanns det tre kriterier för utvärdering:  Spridningsstrategi – den strategi som leverantören ville arbeta efter för att nå ut till målgruppen unga vuxna 18-35 år med ett intresse för internationell politik, hållbar utveckling eller rättighetsfrågor – redaktionens organisation samt chefredaktörens kompetens och erfarenhet. Anbudsgivarna poängsattes utifrån dessa kriterier och därefter togs hänsyn till det pris de lämnat. Tyvärr fick Sida bara in två anbud för uppdraget. Båda dessa var mycket bra i sin helhet och fick höga poäng, på så vis spelade priset en roll i upphandlingen, menar Hillevi Ekberg.

Ser ni några nackdelar med att relativt tätt byta leverantör av en så pass kvalificerad journalistisk tjänst som det rör sig om?
– Ja, det kan finnas nackdelar eftersom det påverkar produktionen när en redaktion som har upparbetad kompetens och erfarenhet byts ut.

Vilka är fördelarna?
– Det kan förstås också finnas fördelar med att ny kompetens tillförs produktionen. En ny upphandling ger också oss möjligheter att justera uppdraget utifrån den styrning vi har som myndighet.

Den som blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare på Omvärlden är frilansjournalisten Erik Halkjaer, som hade samma titel 2015-2016, då han ledde arbetet med att digitalisera tidningen, också då med Intellecta.

Eftersom Halkjaer också är ordförande för svenska Reportrar utan gränser, som bland annat tar emot bidrag från den biståndsfinansierade organisationen Forum Syd, kommer det att finnas en klausul i hans kontrakt om att alla frågor och publicistiska beslut om Sveriges mediebistånd tas av någon annan på redaktionen, berättar Halkjaer.

Fler avsnitt
Fler videos