Gå direkt till textinnehållet

SvD har nått digitalmålet

Svenska Dagbladets digitala prenumeranter har vuxit snabbt i antal under hösten. Igår nåddes gränsen 40 000 – som var målet för 2016.

– Tillväxten har varit ungefär 80 procent det senaste året, och den har accelererat, säger SvDs chefredaktör Fredric Karén.

Hur viktigt är det här?
– Extremt viktigt. Det är en av våra allra viktigaste framtidsfrågor att få läsare att betala för digital journalistik. Vi vet hur svår den digitala annonsmarknaden är och vilken enorm konkurrens det är på den. Det är ingen hållbar affärsmodell framåt, tror vi.

När insåg ni det?
– Det såg vi väl egentligen våren 2012, när vi började ta betalt. Men det har varit en lång resa med delvis ett nytt sätt att jobba både för redaktion och marknadsavdelning. Hur konverterar vi gratisläsare till betalande läsare, vilka prispunkter och erbjudanden ska vi satsa på? Det har tagit ganska lång tid, säger Fredric Karén.

Annons Annons

SvDs starka tillväxt när det gäller digitala prenumeranter drivs delvis på av en allmänt ökad betalningsvilja för digitalt innehåll, menar Fredrik Karén. Men han betonar att tidningen också har jobbat hårt för de nya prenumeranterna.

– Vi har blivit mycket duktigare på att analysera data, ur många aspekter. Vi ser bättre vilket innehåll som leder till köp och hur det ska optimeras. Vilken journalistik vi vill göra för att driva försäljning av prenumerationer.

Skiljer den sig från den journalistik ni ändå skulle göra?
– Nej, mycket av det kärninnehåll vi gör driver också trafik. Ett exempel är att många av våra "Idag"-serier går väldigt bra digitalt. De är en trigger för att teckna en digital prenumeration. Just nu har vi en sömnserie på Idag-sidan, det är ingen slump. Sömn är något som ligger nära människor och som har många olika aspekter.

– USA-valet funkade jättebra också. Så det är ingen konstig journalistik vi behöver hålla på med för att sälja prenumerationer.

Hur ser målet ut nästa år, hur mycket behöver ni växa?
– Det kan jag inte kommunicera, men vi kommer att fortsätta satsa väldigt hårt på digitala prenumerationer. Vi har stretchade mål både på intäktssidan och sett till antal. Det kommer vi att behöva ha.

– Tydligt är också att en produkt som e-SvD är en driver för digitala prenumerationer. Speciellt för de som kommer från print och som säger upp sin papperstidning, de vill ha e-SvD i stället. Den kommer vara fortsatt väldigt viktig.

Fler avsnitt
Fler videos