Stjärne: Dags för Google att börja tala
SVTs VD Hanna Stjärne är trött på att Google inte deltar i debatten om mediebranschens omvälvning och dess demokratiska konsekvenser.
Stjärne deltog på tisdagen tillsammans med Schibsteds Ehsan Fadakar och TV4-gruppens Mathias Berg i ett panelsamtal om hur mediehus bäst förhåller sig till Facebook och Google. Strax före hade Googles chef för strategiska relationer, Eero Korhonen, intervjuats på scen.
Hanna Stjärne ifrågasätte varför han inte deltog i den efterföljande debatten, vilket i ett tidigare skede varit meningen.
– De fattas alltid i samtalen. Det är dags för Google att stiga ner till oss andra, sade Hanna Stjärne och drog ned applåder.
Efteråt säger hon till Journalisten att det finns konkreta frågor hon hade velat ställa, men att det centrala är att alls få till stånd en dialog.
– Jag skulle vilja sitta i ett sökande samtal med dem om de omvälvningar vi står inför. Jag saknar att de inte deltar på våra villkor.
Under debatten uttryckte också Mathias Berg en frustration över Googles slutenhet, men han hoppades på dialog som en väg framåt.
Ehsan Fadakar undrade, i en diskussion om innehållets betydelse för jättarna framgång, vad som skulle hända om alla svenska publicister under en vecka inte publicerade något material på Facebook. Ett djärvt förslag, menade han, och bara en person i publiken signalerade sig vara redo att pröva.