Gå direkt till textinnehållet

Russia Todays sajt blockerad i Sverige

Russia Todays och Sputniks sajter blockeras av svenska internetleverantörer.

Post- och Telestyrelsen gav i förra veckan klartecken för svenska internetleverantörer att blockera Russia Todays och Sputnik News sajter i Sverige. Blockering av innehåll i nät står generellt i strid med nätneutralitetsförordningen, men det finns undantag. EU-rådets beslut att blockera de ryska statsägda medierna Russia Today och Sputnik News inom EU utgör ett sådant undantag.

– Vi har tittat på om det står i strid med förordningen om åtgärder rörande en öppen internetanslutning. Det gör det inte eftersom det finns ett undantag som tillåter blockering om den krävs för att uppfylla krav från EU, säger Petter Örn, pressansvarig på Post- och Telestyrelsen.

Det är upp till de enskilda internetleverantörerna att besluta om blockering av Russia Todays och Sputnik News sajter, till exempel Telia, som sedan igår onsdag gjort sajterna otillgängliga.

Skärmdump från Russia Todays sajt rt.com, som fortfarande går att nå från Sverige via anonymitetstjänster.

Journalisten kunde dock på torsdagen genom anonymitetstjänster och källkodsverktyg för att kringgå internetcensur fortfarande nå Russia Todays och Sputnik News sajter.

Telias presschef Irene Krohn bekräftar att man nu blockerar de två ryska mediesajterna.

– EU-förordningen är tvingande, och vi följer den, säger Irene Krohn till Journalisten.

Fler avsnitt
Fler videos