Gå direkt till textinnehållet

Resemagasin utan reklam

Det brittiska resemagasin Compass Cultura har valt att inte ta in annonser utan förlitar sig helt på prenumeranter. Tidningen innehåller bland annat fördjupande resereportage.

Annonser har länge varit den centrala finansieringskällan för resermagasin. Det digitala resemagasinet Compass Cultura experimenterar med att ha prenumeranter som enda inkomstkälla.

Magasinet publicerar tre fördjupande artiklar i månaden utan någon reklam. En artikel i månaden kan läsas gratis, efter vilket ett abonnemang kostar två pund per månad eller 20 pund per år, skriver journalism.co.uk.

För att Compass Cultura ska bli lönsam behöver tidningen mellan 700 och  1000 prenumeranter, enligt grundaren Jeff Campagna. Han har inga planer på att gå till en riskkapitalist för att finansiera sitt projekt.

”Vi vill bli finansierade av våra läsare,” säger han.
 

 

 

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler