Gå direkt till textinnehållet

Rekordstor publik för public service under pandemin

Public service-bolagen såg kraftigt ökade trafikströmmar till sina digitala plattformar under 2020. Det framgår av de årliga public service-redovisningarna.

Igår lämnade Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion in sina årliga public service-redovisningar till Kulturdepartementet och Myndigheten för press, radio och tv.

SVTs vd Hanna Stjärne konstaterar att 2020 blev ett dramatiskt år, och att pandemin lett till en grundläggande omläggning av verksamheten och en enorm efterfrågan från publiken på verifierad information. Aldrig tidigare har SVT nått så många människor med nyheter som under 2020, och den starkaste ökningen har skett bland unga tittare, enligt redovisningen. 

SVTs räckvidd ökade från 82 till 85 procent en genomsnittlig vecka.

Annons Annons

Direktrapporteringen om corona på SVTs sajt hade under året 128 miljoner besök, och nyhetsprogrammen Aktuellt och Rapport fördubblade periodvis sina tittarsiffror.

SRs totala räckvidd var 80 procent en genomsnittlig vecka, eller 7,3 miljoner lyssnare, vilket är det största antalet lyssnare som uppmätts sedan total räckvidd för lyssnande började mätas i slutet av 2018. Det är framför allt P1 som ökade sin publik under 2020 – det linjära lyssnande ökade med 15 procent och on demand-lyssnandet med 15 procent.

UR hamnade i en speciell situation under pandemin eftersom många skolor ställde om till digital undervisning. Strömstarterna på URs digitala plattformar ökade med 58 procent jämfört med 2019. Strömstarterna för URs tv-program uppgick till 15,2 miljoner och för radioprogrammen till två miljoner under 2020.

– När vårt land kastades rakt in i denna exceptionella situation var det avgörande att skolans värld fortsatte att fungera. Tack vare våra snabba insatser blev tröskeln till digital undervisning lägre. Återkopplingarna från skolor runtom i landet har varit många. URs tydliga satsningar inom ramen för Skola hemma har varit värdefulla, säger URs vd Sofia Wadensjö Karén, i en kommentar.

Förtroendet för de tre public service-bolagen var stort 2020, enligt SOM-institutets förtroendemätning förra året, framför allt för SVT, som fick den högsta noteringen som någonsin uppmätts för ett medieföretag.

Fler avsnitt
Fler videos