Gå direkt till textinnehållet

Punkt före start för Koll.se

Bonniers avbröt i onsdags satsningen på sin Internetportal Koll.se. Anledningen är att Bonniers ledning inte tror att portalen kan bli lönsam. – I november-december såg styrelsen siffror som inte stämde med vad som tidigare förespeglats om portalens ekonomiska förutsättningar, säger Bonniers informationsdirektör Erik Månsson. Bonniers agerande vittnar om dålig arbetsgivarstrategi skriver Journalistens Qia Rindevall i en kommentar till händelsen.

Bonniers avbröt i onsdags satsningen på sin Internetportal Koll.se. Anledningen är att Bonniers ledning inte tror att portalen kan bli lönsam.
– I november-december såg styrelsen siffror som inte stämde med vad som tidigare förespeglats om portalens ekonomiska förutsättningar, säger Bonniers informationsdirektör Erik Månsson.

Den nya ledningen för Koll.se jobbade runt årsskiftet med att hitta alternativ, men insåg att det inte gick.

Koll.se hann inte ens komma igång med normal verksamhet. Erik Månsson anser dock inte att man kan tala om att ägarna brustit i uthållighet.

Annons Annons

– Om man ser en möjlighet att inom ett par år nå lönsamhet kan man vara uthållig. Men om man drar ut linjalen tre till fem år och inte ser utsikter till lönsamhet är det bara att kasta pengar i sjön.

“Starka varumärken klara sig”

Erik Månsson tror inte på någon generell reträtt från redaktionella nätsatsningar. Bonniers har lyckats bra med sajter som har etablerade varumärken som Dagens Nyheter, Expressen eller Dagens Industri i ryggen. Nyligen startade man en nätversion av Allt om mat som fått vissa framgångar.

– Det är en fördel att exempelvis DN under lång tid byggt upp trovärdighet och igenkänning. Om man inte har såna tillgångar krävs en stor marknadsföring för att man ska lyckas. Koll.se delar det problemet med en mängd andra breda portaler, bland andra Spray.

Ett 30-tal anställda har jobbat på Koll.se. Alla redaktörer sägs upp. Många av dem som rekryterades till projektet lämnade mångåriga fasta anställningar för att de trodde att Bonniers stod för trygghet.

– Vi blev förvånade, även om vi en tid känt att något varit på gång, säger Johanna Stierna som i november började på Koll.se efter att i tolv år ha varit anställd på Kommunalarbetaren. Eftersom hon inte hunnit jobba i sex månader har hon nu bara en månads uppsägningstid.

– Visst är det ledsamt för folk som satsat sin själ och sin energi på detta, säger Erik Månsson.

“Vi trodde inte att detta var ett riskprojekt”

Han säger att Bonniers ska försöka hjälpa de uppsagda med kontakter, men att man inte kan ge några garantier om andra jobb inom koncernen.

Johanna Stierna tycker inte att ägarna spelat med öppna kort. Från början sas att alla företag skulle knytas till Koll.se, bland andra DN, Expressen och DI. Men det visade sig att inte alla chefer i de olika företagen stödde projektet.

– Ingen trodde att det här var ett riskprojekt. När vi anställdes fick vi höra att Bonniers hade väntat med satsningen tills man såg hur branschen utvecklades och att man nu skulle satsa långsiktigt.

– Bonniers har ett stort ansvar. Man skyller på rådande konjunktur. Det låter kortsiktigt tänkt eftersom alla vet att konjunkturer går upp och ner. Koll.se var en stor satsning som inte bara har kostat Bonnier pengar utan som också har kostat journalisterna och deras familjer mycket.

hl@sjf.se

—————————————————————————

JOURNALISTEN KOMMENTERAR:

Internetsatsningarna 24timmar.se och Bonniers Internetportal Koll.se lägger ner. Bortåt 100 personer berörs. Jag överlåter till Journalistens redaktionssekreterare Qia Rindevall att kommentera händelserna. Detta eftersom min fru tillhör de anställda på Koll.se./Kurt Nurmi, chefredaktör

Dålig arbetsgivarstrategi

Någon gång i mitten av 70-talet blev jag arbetslös. Det gick några veckor och jag hann precis fylla i min första KAS-blankett innan jag blev erbjuden ett nytt vikariat på Sundsvalls Tidning, en arbetsgivare som jag tyckte, åtminstone på den tiden, tog ett ansvar för dem de en gång erbjudit ett jobb.

Jag kan fortfarande minnas paniken för hur jag skulle klara hyran för den lägenhet jag just flyttat in i, min första egna tvårummare.

Den korta erfarenheten av arbetslöshet är inte mycket att komma med till alla dem som fått sluta och som kommer att få lämna sina jobb på Nyhetsbyrån FLT, Arbetet, Stockholm News, Bonniers Internetsatsning Koll.se och nu senast nyhetsportalen 24timmar.se.

På Koll.se sparkas ett 30-tal anställda. Många av dem lämnade fasta tjänster och trodde att de gick till ett lika tryggt, roligare jobb där de skulle få vara med och utveckla något nytt och spännande.

Inte är det någon tröst för dem just nu att säga att de har goda meriter, att de handplockats till de tjänster de nu får lämna och att det borde kännas lättare att bli arbetslös tillsammans, i ett kollektiv. Att alla potentiella arbetsgivare också vet det. De orden ekar oerhört ihåligt.

Bonniers gav upp efter att bara ha varit ute på nätet på allvar under en månad. Pengarna rann iväg i projektet. Idén var inte tillräckligt förankrad bland cheferna i de inblandade Bonniersföretagen. När man fick indikationer på att annonstillväxten på Internet stannat av fick koncernledningen plötsligt stora skälvan och kastade in handduken. Tajmingen var också dålig, flera andra portaler hade långt försprång.

Otåligheten i branschen blir allt större. Bonniers borde vara proffs på affärsstrategi och inte så lätt låta sig överraskas av svajiga kalkyler. Om inte denna stora koncern har uthållighet nog att ge satsningarna tid, vem ska då göra det? Med några lama beklaganden kastar man ut ett gäng entusiastiska medarbetare i kylan. Det är ingen bra arbetsgivarstrategi.

qr@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos