Gå direkt till textinnehållet

PON prickar Expressen

Expressen bröt mot god publicistisk sed när tidningen den 12 juli 2005 publicerade en artikel under rubriken TVÅRING KAN VARA MÖRDAD Anonymt tips: Pappan ville döda sin son.

Expressen bröt mot god publicistisk sed när tidningen den 12 juli 2005 publicerade en artikel under rubriken TVÅRING KAN VARA MÖRDAD Anonymt tips: Pappan ville döda sin son.

Artikeln handlade om en tvåårig pojke som hittats död på en namngiven ort. Föräldrarna var skilda och hade elad vårdnad om barnet. En mordutredning hade inletts efter ett anonymt tips till TT om att pappan tidigare sagt att han skulle döda sin son.

Kroppen skulle obduceras för att fastställa hur pojken dött. Resultatet av obduktionen skulle styra det fortsatta polisarbetet. Ingen var delgiven misstanke och pappan hade inte förhörts.

Rättsläkarens utlåtande, som kom den 28 juli, visade att pojken dött av hjärnhinneinflammation. Polisutredningen lades ner den 30 augusti.

Tvååringens pappa anmälde publiceringen till Allmänhetens pressombudsman, PO. Han ansåg att de uppgifter Expressen lämnat om honom och omständigheterna kring dödsfallet räckte för att släktingar och bekanta skulle kunna identifiera honom. Expressen borde ha rapporterat om fallets utgång.

Pressens opinionsnämnd, PON, skriver i sitt beslut att artikeln klart gav intryck av att pappan misttänktes ha orsakat sonens död och att uppgifterna om bland annat bostadsort gjorde att pappan blev utpekad. Särskilt som det var fråga om ett anonymt tips borde tidningen ha avstått från att peka ut någon. När det ändå skett borde tidningen också ha rapporterat om utgången av polisutredningen. Genom att inte göra det bröt Expressen mot god publicistisk sed.

Fler avsnitt
Fler videos