Gå direkt till textinnehållet

NYT når nu 3,3 miljoner digitala prenumeranter

Enbart det sista kvartalet 2018 kunde The New York Times räkna in 265 000 nya digitala prenumeranter. En ökning i en takt som mediehuset inte har upplevt sedan den välkända ”Trump-Bump” 2016, när antalet prenumeranter växte explosionsartat efter presidentens prat om fake news.

Cirka 172 000 av de prenumeranter som anslöt sig fjärde kvartalet 2018 skrev upp sig för nyhetsprenumerationer, resten räknade NYT in via övriga digitala produkter som exempelvis de framgångsrika matlagnings- och korsordsapparna, skriver tidningen i en artikel. Totalt tog företaget in över 700 miljoner dollar enbart i digitala intäkter under förra året.

Att flera av de stora koncernerna i Sverige sneglar mot New York för att kopiera det som gjort jätten så framgångsrikt, är ingen hemlighet. I Journalistens reportage från 2018 kan du läsa mer om strategin bakom framgången. När vi besökte mediehuset på Manhattan hade de 2,6 miljoner digitala prenumeranter, ett antal som alltså nu är uppe i 3,3 miljoner om man räknar appar och sidoprodukter. Det totala antalet prenumeranter, print inräknat, är nu uppe i 4,3 miljoner. Redan år 2025 siktar företaget på att nå 10 miljoner prenumeranter, meddelar de.

Fjärde kvartalet 2018 blev också första gången någonsin som intäkterna från digitala annonser var större än de från print. De digitala annonsintäkterna gick upp med 23 procent totalt till 103 miljoner dollar för året 2018. 

Annons Annons

Förra året växte NYT med 120 fler tjänster på sina redaktioner. Antalet anställda journalister är nu uppe i 1 600, vilket är rekord.

Fler avsnitt
Fler videos