Gå direkt till textinnehållet

Nyhetsmedierna kan förlora varannan annonskrona i april

Flera svenska mediehus riskerar att förlora uppåt hälften av sina annonsintäkter under april månad. Det visar en ny enkät som branschorganisationen TU – Medier i Sverige har gjort.

Enkäten genomfördes 26-27 mars bland tretton av Sveriges största mediehus. Elva mediehus som ger ut tryckta och digitala storstads-, landsorts- och gratistidningar besvarade enkäten, skriver TU i ett pressmeddelande.

Fyra av mediehusen tror att deras annonsintäkter kommer att minska med 41-50 procent i april, jämfört med motsvarande månad i fjol. Tre mediehus i enkäten uppskattar april månads minskning till 31-40 procent medan två uppskattar sina respektive annonstapp till 51-60 procent.

Två mediehus tror att april månads minskning hamnar mellan 21 och 30 procent.

Annons Annons

Blir coronakrisen långvarig så spår fyra av de svarande mediehusen att deras annonsintäkter riskerar att minska med 31-40 procent räknat på helåret.

Lika många, det vill säga fyra mediehus, uppskattar att intäkterna riskerar att falla med 41-50 procent. Ett av de svarande mediehusen befarar att nedgången kan bli så djup som 61-70 procent. 

Två av de tillfrågade mediehusen uppger att de inte kan uppskatta annonsutvecklingen i det osäkra läge branschen befinner sig i just nu.

Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, uppgick de svenska nyhetsmediernas annonsintäkter till drygt 6 miljarder kronor 2019.

För att mildra coronakrisens effekter vill TU att regeringen ska vidta en rad åtgärder, som ett tidsbegränsat lönestöd/tidsbegränsat avskaffande av arbetsgivaravgiften. 

Man vill även se en skattebefrielse från moms och föreslår ett så kallat kvalificerat momsundantag. Det vill säga att tidningarna, i tryckt och digital form, undantas från mervärdesbeskattning, men med bibehållen avdragsrätt.

TU vill även förstärka mediestödet genom att beslutat driftsstöd för 2020 snarast betalas ut i sin helhet i syfte att stärka företagens likviditet. De vill tredubbla distributionsstödet, i syfte att säkerställa distributionen av dagstidningarna. 

De vill även se en fördubbling av anslaget till stöd för lokal journalistik och en höjning av takbeloppet till två miljoner kronor för att säkerställa en fortsatt journalistisk närvaro i svagt bevakade orter. 

Precis som Journalistförbundet vill TU även att regeringen omedelbart beslutar att den tidigare beslutade returpappersförordningen skjuts upp, eller avskaffas helt.

Fler avsnitt
Fler videos