Gå direkt till textinnehållet

Mer lönsamt att satsa på kvalitetsjournalistik online

Att publicera färre artiklar men bättre är en affärsmodell som ser ut att ha framtiden för sig, visar en rapport från Reuters Institute.

Fram till för några år sedan var annonsintäkterna den huvudsakliga intäktskällan för dagspressen, globalt. När allt fler tidningar gick över till digitalt först följde affärsmodellen oftast med – tanken var att journalistiken skulle finansieras med digitala annonser, så även i Sverige. Det fungerade som bekant inte särskilt väl, på grund av annonskonkurrensen från bland annat Google och Meta (tidigare Facebook). Den konkurrensen har hårdare de senaste två åren. 

År 2020 hade Google, Meta och Amazon tillsammans 67 procent av den digitala globala annonskakan. Ett år senare var den siffran 74 procent. Det motsvarar nästan hälften av den globala annonsmarknaden, oavsett medium. Tillväxten av den övriga digitala annonsmarknaden är samtidigt lägre än inflationen, rapporterade Digiday tidigare i år. Slaget om annonserna är med andra ord så gott som över för dagspressen – reklam ser inte ut att kunna bli en hållbar finansieringsbas på lång sikt.

I stället satsar medier globalt i allt större utsträckning på digitala läsarintäkter – genom prenumerationer och betalväggar.

Annons Annons

Men journalistiken har inte alltid hängt med i den snabba omsvängningen. Annonsfinansierade nyhetssajter bygger på räckvidd och behöver braskande klickvänliga rubriker. Läsarfinansierade nyhetssajter bygger på lojalitet och behöver innehåll som läsarna inte får billigare någon annanstans.

I en ny studie genomförd vid Reuters Institute undersöks affärsmodellerna på sju medieföretag som valt att börja publicera färre nyheter, som ett led i att bygga lojalitet med läsarna: Mediapart, Denník N, Tiempo Argentino, El Diario, the Ken, Quartz och Guardian.

Slutsatsen i rapporten är att en satsning på färre men bättre artiklar är finansiellt hållbart, genom läsarintäkter. Pionjär på området är franska Mediapart som lanserades 2008 och idag har 221 000 prenumeranter. Den 60 personer starka redaktionen producerar sammanlagt ett dussin artiklar per dag, och på sajtens tre edititioner förekommer inga byråtelegram. 2021 gjorde Mediapart en vinst om 40 miljoner kronor.

Publicisterna som intervjuas i rapporten uppger att minskningen av mängden artiklar lett till ökad betalvilja, ökad trovärdighet och bättre kommunikation med läsarna.

Strategin att minska publiceringstakten har visat sig fungera även i andra undersökningar. Le Monde minskade från 2018 till 2019 antalet publicerade artiklar med 14 procent, anställde fler journalister och ökade antalet prenumeranter (print och webb) med elva procent, enligt Le Mondes chefredaktör Luc Bronner.

Fler videos
Fler avsnitt