Gå direkt till textinnehållet

”Medierna letar efter en dramatik som kanske inte finns”

”Jag började projektet utifrån en enorm frustration över mediebevakningen om politik”, säger filmaren Cecilia Björk om sin film om Almedalsveckan.

I En bra vecka för demokratin som går upp på bio i dag skildrar filmaren Cecilia Björk den 50-årsjubilerande Almedalsveckan som mediespektakel och en allt överskuggande jakt på uppmärksamhet.

Stillbild ur filmen. Kulturminister Alice Bah Kuhnke blir stoppad för en selfie.

Vad ville du visa med den här filmen?
– Det jag var intresserad av var att utforska samspelet mellan politik och medier. Jag har använt mig av Almedalen som spelplats för att belysa vissa saker om just det. När distansen mellan väljare och valda ökar får media en enormt viktig uppgift såklart. Jag var intresserad av att titta på hur saker egentligen fungerar.

– Också när det gäller politikerna. Hur de har en hel stab av medarbetare med sig och går in och ut ur den professionella rollen hela tiden. Det finns egentligen ingen fara i det, men det är en bild vi sällan ser.

Hur tycker du att medierna sköter sitt jobb i Almedalen?
– Jag började projektet utifrån en enorm frustration där jag tyckte att jag som konsument av medier fick dåliga förutsättningar att förstå hur de politiska processerna går till. Media går mer och mer mot en bevakning där det ska gå snabbt och vara spännande. Almedalen är extremt, alla fokuserar bara på talen och de utspel som görs. Ordet utspel är för övrigt intressant i sig, varför inte kalla det förslag eller idé? För att man letar efter en dramatik som kanske inte alltid finns, och som jag menar kan vara skadlig.

Så vad önskar du dig i stället?
– Jag önskar mig kort och gott en bredare flora av skildringar. Och att tendensen skulle sluta gå mot polarisering och polemik. Det är tydligt att den tendensen i viss mån drivs av media.

Hur stor tillgång fick du till politiker och journalister under de tre Almedalsveckor du filmade (2014-2017)?
– Jag fick tillgång till de situationer jag ville ha och behövde. Det stora arbetet var att hitta vilka personer och situationer jag behövde. Det finns ju en kritik av Almedalen om att det bara dricks rosévin, den är jag inte så intresserad av, den tror jag bara spelar polariseringen i händerna. Jag var mer intresserad av arbetet som utförs där av politiker och medier.

– Men generellt har jag fått generös tillgång. Jag kunde ana en nyfikenhet och längtan hos politikerna själva att få skildras på ett annat sätt än vanligt.

”En hemtrevlig film om politikernas sommarlovsvecka på Gotland”, skriver Aftonbladet i dag. Andra recensenter läser in ironi och kritik. Så vad säger du, är Almedalsveckan en bra vecka för demokratin?
– Jag skulle säga att titeln är avmätt snarare än ironisk. Almedalen är varken bara rosévin eller helt fantastiskt. Men det är viktigt att vi har den här typen av mötesplatser och att vi vårdar dem. Jag tror att veckan måste tas hand och att fler sådana här mötesplatser måste skapas.

Filmen har fått en hel del press, vad tyder det på tror du?
– Jag har märkt också när den förhandsvisats på festivaler att det finns ett stort behov hos människor att prata om det här, om hur politik fungerar och hur mediesamhället ser ut. Sedan handlar det såklart om att det är valår. Och ja, kanske är journalister särskilt intresserade eftersom de själva åker till veckan.

Filmen är producerad av Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck på Plattform Produktion. 

Fler avsnitt