Gå direkt till textinnehållet

Journalisten blir produktionsbolag – tar över Finansliv

Som en del i en ny affärsstrategi breddar Tidningen Journalisten AB sin verksamhet och blir nu även ett produktionsbolag. Första steget är att ta över hela produktionen av Finansliv tillsammans med befintlig personal på tidningen.

Sedan en kort tid tillbaka är Journalistens chefredaktör Helena Giertta även VD, chefredaktör och utgivare på konsultbasis för tidningen Finansliv. Från och med 1 januari 2019 tas produktionen av tidningen över av Tidningen Journalisten AB.

 – Det känns som en naturlig utveckling för vårt bolag, säger Jonas Nordling, ordförande för Journalistförbundet och ordförande i Tidningen Journalisten AB.

Journalisten AB är ett helägt dotterbolag till Journalistförbundet. Finansliv AB ägs idag gemensamt av Finansförbundet och FTF (Facket för försäkring och finans). Men från och med första januari 2019 lämnar FTF Finansliv.

– Vi är stolta över den tidning vi gjort tillsammans med Finansförbundet och Finanslivs redaktion. Nu har det blivit dags att undersöka hur FTFs kommunikation kan spegla arbetslivet för våra medlemmar i försäkringsbranschen på ett ännu tydligare sätt, säger Andreas Westerius, kanslichef på FTF på förbundets hemsida.

– Finansliv är en stor medlemsförmån, som läsarundersökningar visar är mycket uppskattad av medlemmarna. Som ett relativt litet förbund riskerar vi att bli sårbara om vi skulle driva tidningen helt själva. Därför är vi väldigt glada och nöjda med överenskommelsen med Journalisten AB och ser fram emot att fortsätta utveckla tidningen tillsammans med dem, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius, på Finansförbundets hemsida.

Helena Giertta ser fram mot utvecklingen. 

– Vi skapar möjligheter för medieaktörer att lägga ut sin produktion på oss, utan att för den skull tumma på den journalistiska självständigheten. Det viktigaste för Journalisten som produktionsbolag är att värna den journalistiska integriteten, men självklart ser vi också en möjlighet att bredda vår affärsverksamhet och bli starkare ekonomiskt, säger 

Vi vet att Journalistens ekonomi har varit ansträngd ett par år, inte minst på grund av annonstapp. Är det här ett sätt att rädda verksamheten?

– Jag skulle inte säga rädda, men det är helt nödvändigt för Journalisten att bredda verksamheten och få in nya intäkter nu när annonsintäkterna faller. Förra året fick vi dra ned verksamheten med två tjänster, och jag vill till varje pris undvika ytterliggare neddragningar, säger Helena Giertta.

Vad ser du i den närmaste framtiden? Kan Journalisten ta över produktionen av fler tidningar?

– En sak i taget, just nu finns inget konkret i den riktningen. Men om det här fungerar bra, så visst skulle det kunna bli så.

Fler avsnitt