Internationalen fälls dubbelt för Kragh-publiceringar

4 december, 2019

MEN-beslut Socialistiska tidningen Internationalen fälls av Pressens opinionsnämnd för ännu en publicering om Rysslandskännaren Martin Kragh.

Journalisten rapporterade igår att Internationalen klandras av PON efter att ha påstått att forskaren Martin Kragh var nordisk samordnare för den brittiska tankesmedjan Integrity Initiative, som beskrevs som en statligt betald propagandaapparat som svartmålar Labour som spridare av rysk propaganda.

Internationalen fälls för ytterligare en publicering, från december 2018, där samma påstående om Kragh förs fram. I artikeln tar Internationalen också upp att Kragh året innan anmälts för misstänkt forskningsfusk.

Allmänhetens pressombudsman anser att påståendet att Kragh haft en ledande roll i en tankesmedja vars verksamhet beskrivs som styrd av politiska och militära krafter i ett annat land, förorsakat honom en betydande skada.

PO vill också klandra Internationalen för att tidningen i samband med uppgifterna om anmälan för forskningsfusk inte också rapporterar att han friats från dessa misstankar. Det är ”att passera vad som är pressetiskt acceptabelt”, skriver PO.

Pressens opinionsnämnd är enig om att tidningen genom publiceringen tillfogat Martin Kragh en oför­svarlig publicitetsskada. Däremot har det faktum att Internationalen inte gett Kragh möj­lighet till samtidigt bemötande ingen betydelse för nämndens bedömning – medan PO ser detta som en förvärrande faktor.

 

MEN-beslut

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies