Gå direkt till textinnehållet
Sista numret av Finansliv kom den 9 februari 2024.
Sista numret av Finansliv kom den 9 februari 2024.
Foto: Tor Johnsson

Finansförbundet ersätter Finansliv med nyhetsbrev

För ett år sedan lade Finansförbundet ner sin fristående tidning Finansliv. Nu sjösätts satsningen Perspektiv som görs av kommunikationsavdelningen. – Det är svårt att jämföra eftersom det handlar om två helt olika produkter, säger Finansförbundets kommunikationschef Micke Strömstedt.

I januari 2024 kom beskedet att Finansförbundet lägger ner sin medlemstidning Finansliv, som hade producerats av Journalisten AB sedan 2018. Förbundets ordförande Ulrika Boëthius försäkrade att det inte fanns något missnöje med tidningen, men att drivkrafterna bakom ett medlemskap hade förändrats och att Finansliv inte längre var lika viktig för medlemmarna.

Men det var inte slutet för nyheter och redaktionella satsningar. Några månader efter nedläggningen annonserade Finansförbundet efter en redaktör som skulle arbeta med ”redaktionellt innehåll och proaktiv mediebearbetning”, och det var inte en journalist utan en kommunikatör som skulle göra jobbet.

Nu har den nya sajten Perspektiv, eller ”uppdaterat nyhetsbrev” som Finansförbundet kallar satsningen, nått medlemmarna. Ambitionen är enligt huvudredaktörens välkomstkrönika ”att vara en katalysator för något som ofta saknas i bevakningen av finansbranschen – nämligen de anställdas perspektiv.”

– Det blir lite märkligt. En anledning till att det saknas är att Finansförbundet lade ner Finansliv, som utgick från just de anställdas perspektiv, säger Alexander Armiento, ordförande i föreningen Fackförbundspressen och chefredaktör för Fackförbundet ST:s medlemstidning Publikt.

Micke Strömstedt, kommunikationschef på Finansförbundet beskriver de olika produkterna så här:

– Likväl som Finansliv bevakade finansanställdas frågor och perspektiv har Finansförbundet haft en både opinionsbildande kommunikation och en medlemskommunikation med de finansanställdas intressen för ögonen. Efter förbundsstyrelsens beslut om att lägga ner Finansliv fanns anledning att se över hur förbundets egenproducerade kommunikation kan få bredare genomslag, säger Micke Strömstedt, kommunikationschef på Finansförbundet.

I första numret av Perspektiv intervjuas bland andra forskaren och debattören Amir Rostami om framtidens finansiella brottslighet och Klarnas klubbordförande Sara Yonadam berättar om första året med kollektivavtal.

Det låter som ämnen som Finansliv kunde ha skrivit om. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan Perspektiv och Finansliv?

– Största skillnaden är att Perspektiv inte är en journalistiskt fristående produkt, i stället är den del av Finansförbundets egen bredare kommunikation till både medlemmar, potentiella medlemmar och externa intressenter, säger Micke Strömstedt.

Perspektiv görs av er på kommunikationsavdelningen. Tror du att nyheterna och artiklarna kommer ha samma trovärdighet och genomslag som Finansliv?

– Det är svårt att jämföra eftersom det handlar om två helt olika produkter. Finansliv var en journalistiskt fristående medlemstidning, Perspektiv är ett nyhetsbrev med Finansförbundet som tydlig avsändare och en del av flera kanaler i vår kommunikation, säger han.

Den distinktionen tycker Alexander Armiento att Finansförbundet borde ha gjort ännu tydligare för sina medlemmar – att Perspektiv är en kommunikationsprodukt medan Finansliv var en fristående tidning.

– Det kan säkert vara bra texter. Men jag noterar att de artiklar som hittills har publicerats saknar kritiska röster, kritiska frågor och ambition att granska förbundet. Det är helt enkelt kommunikation förklädd till journalistik.

Fotnot: Finansliv gavs ut av Tidningen Journalisten AB på uppdrag av Finansförbundet. Tidningen Journalisten AB ägs av Journalistförbundet. Niklas Lindstedt är frilansjournalist.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025