Gå direkt till textinnehållet

Fick rollspela om nedskärning – blev sen uppsagda

Stampen Media genomförde i våras ett tvådagars utbildningsprogram för alla sina anställda.

Under utbildningen fick deltagarna delta i ett sorts spel, en företagssimulering, där de som en ledningsgrupp fick driva ett fiktivt medie­bolag, mycket likt Stampen. De skulle fatta strategiska beslut inom områden som berörde redaktion, annonsavdelning, marknad och så vidare.

I de flesta grupper kom man fram till att det fiktiva mediebolaget var tvungna att skära ned på marknadsavdelningen. Efter genomgången utbildning möttes ett 20-tal medarbetare på marknadsavdelningen av beskedet att de var uppsagda.

Denna utbildning hade planerats och förberetts under lång tid.” kommenterar Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett mejl till Journalisten.

Annons Annons

”När det gällde tajmingen runt denna nedbemanning och utbildningssatsningen blev det olyckligt för några av våra deltagande medarbetare. Det var beklagligt och något som jag som vd tar ansvaret för”, skriver han vidare.

Johan Hansson skriver också att utbildningssatsningen var väldigt lyckad, vilket utvärderingar från deltagarna visar.

”Den gav oss alla en ökad förståelse för den strukturomvandling och utmaning tidningsbranschen befinner sig i och hur vi som Stampen Media måste anpassa oss därefter.”

Fler avsnitt
Fler videos